Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Semafory rozsvítí obaly potravin, firmy prosazují údaje o kaloriích

  7:00
Na jedné z nejprodávanějších čokoládových tyčinek na českém trhu svítí jedno výstražné červené světlo a dvě oranžová. Varují před tím, že cukru je v tyčince Margot příliš mnoho a tuků na pováženou. Podobně by se mohly rozsvítit všechny obaly na tuzemských pultech. Záleží na tom, zda pět nadnárodních firem dotáhne do konce iniciativu o uvádění nutričních hodnot na balení potravin.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Minulý týden se návrh na barevné značení cukrů, tuků a soli od pětice společností Nestlé, Mondelez, Unilever, Pepsi Cola a Coca-Cola dostal na stůl Evropské komise. „Jednání bylo konstruktivní, nicméně jde pouze o začátek složité diskuse na půdě EU, která, věříme, vyústí v jednotné značení potravin,“ uvádí mluvčí Nestlé Andrea Brožová.

Se společným návrhem na to, že své výrobky „obarví“ podle toho, kolik obsahují cukru, tuků a soli, přišla zhruba před rokem šestice obřích firem. Podobný systém funguje ve Velké Británii a díky němu zákazníci ihned jasně vidí, že musí počítat s velkým příjmem cukru, tuku či soli. Nyní už zmínění výrobci značek, jako je Orion, Milka, Hellmann’s či Magnum, mají přesnější představu, jak by mohl vypadat systém pro celou Unii.

Na první pohled se zdá, že si na sebe výrobci cukrovinek, sladkých limonád či majonézy pletou bič. Ve skutečnosti jen myslí na budoucnost.

Semafor škodlivosti. Obaly prozradí, kolik je v jídle cukru či soli

V Evropě jsou totiž pod velkým tlakem kvůli tomu, aby jejich výrobky byly zdravější. Hlavně cukr stojící za neustálým nárůstem obezity musí snižovat. V některých zemích, jako je Velká Británie či Francie, už firmy čelí nějakým formám daně z cukru a další země se pravděpodobně ke zdanění připojí.

Hotový návrh firem pro Evropskou komisi obsahuje hraniční hodnoty pro cukry, tuky a sůl, při nichž se mění „výstražné“ barvy. Na rozdíl od britského modelu, kde jsou tyto hodnoty určené pro 100 gramů nebo 100 mililitrů, v Unii výrobci prosazují značení podle porcí. A ty jsou u různých produktů různě velké.

Některým kritikům – zejména spotřebitelským organizacím – se to nelíbí. Záleží totiž na tom, jakou velikost porce výrobce stanoví. „Pokud chceme srovnávat nutriční hodnoty jednotlivých výrobků mezi sebou, tak by bylo logické uvádět hodnoty na 100 gramů výrobku. Jedná se o jakýsi standard a spotřebitel to tak bere,“ říká Hana Málková, jednatelka společnosti STOB zaměřující se na boj proti obezitě.

Grafika semaforů na potravinách. (28. dubna 2018)

Pozor na velikost tyčinky

Výrobci si už nechali od odborníků z několika evropských univerzit navrhnout systém, jak určovat porce jednotlivých druhů potravin. A z namátkového výběru je vidět, že navržené porce se často liší od těch současných, které si stanovil každý výrobce sám. Často jsou menší, někdy ale i větší.

MF DNES vybrala několik výrobků od zúčastněných firem a automatem na internetových stránkách projektu je nechala vybarvit. Stejně jako pochoutka Margotka svítí jedním červeným světlem tyčinka Mars. Pro tyčinky je porce odborníky stanovena na 30 gramů. U Margotky je to dnes 50 gramů, u Marsu 47 gramů.

Z uvedeného je jasné, že buď budou muset firmy měnit hmotnost výrobků, aby odpovídala jedné, dvěma či více porcím, nebo si zákazník bude muset dávat velký pozor na uváděná čísla. Ulomit z tyčinky Mars 17 gramů bude totiž asi nadlidský úkol.

Podle Málkové bude největší problém právě s jednoporcovými výrobky, jako jsou zmíněné tyčinky nebo zmrzliny. „Spotřebitel by očekával, že porce odpovídá balení. Jenže ono to tak většinou nebude,“ uvádí. Například u zmrzliny je velikost porce v novém systému nastavena na 100 mililitrů, nanuk Magnum má však objem 120 mililitrů, a naopak Míša pouhých 55 mililitrů.

„Pokud by se semaforky vztahovaly ke 100 gramům a spotřebitel by o tom byl dostatečně informován, tak ho to bude pravděpodobně více motivovat k tomu, aby sledoval i velikost balení a porce, kterou reálně sní. V případě značení na standardizovanou porci se může stát, že zákazník koukne na obal, uspokojí se s tvrzením, že na porci jsou semaforky zelené, ale už si neuvědomí, že je rozdíl, jestli sní 50gramovou, nebo 30gramovou tyčinku,“ varuje Málková.

Mars jde vlastní cestou

Jako podpůrný argument společnosti předložily průzkum z několika zemí, z něhož vychází, že mírně nadpoloviční většina zákazníků podporuje uvádění na porci. Pouze Němci by byli raději, kdyby se barvy a hodnoty uváděly na sto gramů. Otázkou je, do jaké míry je průzkum zainteresovaných firem důvěryhodný.

Zatím každopádně není jasné, zda Evropská komise podpoří řešení navržené výrobci. „Členské státy ještě nezaujaly jasné stanovisko. Všichni účastníci včetně Evropské komise se shodli na nutnosti pokračování diskuse,“ poodhaluje Andrea Brožová z Nestlé. Bez odpovědi tak rovněž zůstává, kdy by se mohly semafory objevit na obalech a na pultech obchodů. Půjde minimálně o roky.

Cílem společností je, aby se jejich řešení zabydlelo v celé Evropě, protože jen tak mají šanci, že je později nepřeválcuje přísnější regulace. Ani firmy ale nejsou zcela jednotné. Letos v březnu z původní šestice firem-navrhovatelů vystoupila společnost Mars.

„Společnost Mars dospěla k závěru, že přístup založený na konceptu definování nutričních hodnot skrze gramáž, která odpovídá jedné porci, si nezískal dostatečnou podporu všech zainteresovaných stran, aby se mohl stát celoevropským řešením, což je pro nás prioritou,“ uvedla firma.

Ostatní koncerny v prosazování „svého“ konceptu pokračují a postupně spustí v některých zemích testování prodeje obarvených výrobků. Nestlé začíná v květnu, nikoli však v Česku.

Ostatní čekají na to, co řekne Brusel. „Cílem není zavádět v Česku izolovanou aktivitu, která by nebyla v souladu s evropským vývojem této problematiky. Různé systémy značení napříč EU by podle našeho názoru konzumenty spíše mátly,“ říká za Coca-Colu Kateřina Eliášová. Další vývoj tak závisí na tom, jak se vyjádří Evropská komise.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...