Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přístroje na lov zákazníků jsou chytřejší, ale testuje je jen pár obchodníků

  1:04
Obchodníci slyší ze všech stran o tom, že chtějí-li přežít, musí se včas popasovat s moderními technologiemi. Beacony, heat mapy, kamery a nejrůznější mobilní aplikace jim mají přilákat více zákazníků. Obchodníci ovšem zatím příliš neposlouchají. Proběhlo jen pár testovacích projektů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Shutterstock

„Implementace iBeaconů v Česku, pokud vím, nikde výrazně v retailu nefunguje. V USA a západní Evropě funguje poměrně běžně nejen v obchodu, ale také například ve sportovních areálech pro přesnou lokalizaci místa sezení s napojením na možnost objednání občerstvení či dalších služeb,“ uvádí Karel Scholz ze společnosti Unicorn, která podobná řešení nabízí.

Zástupci firem, které zmíněné technologie budoucnosti nabízejí, se sešli na nedávné konferenci RetailCon. A nejcitovanějším obchodním centrem byla Galerie Teplice, kde společnost RetailTrek nainstalovala rozsáhlý „arzenál technologií“ – od wi-fi senzorů a beaconů po mobilní aplikaci na míru centra.

Technická vylepšení umožňují zákazníkům navigaci po obchodním centru, mobilní komunikaci mezi sebou a obchody včetně zasílání takzvaných push notifikací (podobné jako SMS) a sběr dat o tom, kudy návštěvníci chodí a kam zavítají jen sporadicky.

„Testy dopadly na výbornou. Nyní probíhají vývojové práce na dopracování a rozšíření požadovaných možností mobilní aplikace a také se zdokonalují technologie,“ říká šéf RetailTreku Ivan Čopák s tím, že od od září by měl být systém nasazen v ostrém provozu. „Uvidíme, jak se ho podaří doprogramovat,“ dodává šéf obchodního centra Jiří Růžička.

Podle informací MF DNES ovšem nebyly výsledky testu oslnivé. Aplikaci si totiž nestáhlo příliš mnoho lidí, takže zásah nebyl velký.

Lidé jsou přesyceni aplikacemi

Jak připomíná jeden z expertů zabývající se těmito technologiemi, vše je v první řadě závislé na tom, kolik lidí má chytrý telefon. A Teplice v tomto směru nemusí patřit mezi nejvybavenější regiony. „Galerii Teplice jsme z možných řešení vybrali záměrně, protože se jedná o centrum průměrné velikosti regionálního významu. To nám umožnilo získat informace o obchodním centru bez zkreslení, která by při testování a sběru dat mohla vzniknout ve velkých centrech Prahy,“ namítá Čopák.

Další věc, která komplikuje život všem inovátorům, je to, že zákazníci jsou mobilními aplikacemi přesyceni, stejně jako plastovými kartičkami v peněženkách. To mimo jiné zjistili v dalším obchodním centru, v Olympii Olomouc.

Vývojářská společnost Reinto, která má za sebou například aplikace pro Pilulka.cz či znojemské vinobraní, pro centrum vytvořila aplikaci sdružující aktuální slevy obchodů v centru. Zákazník mohl sbírat body a získávat větší slevy.

„Olympia Olomouc s aplikací v době jejího vzniku významně marketingově nepracovala, takže rozšíření mezi uživateli markantní nebylo,“ připouští za vývojářské studio Pavel Mikulenko s tím, že reakce zákazníků i obchodníků byly prý pozitivní.

Podle Jitky Pikula, marketingové šéfky společnosti Next Management, která Olympii spravuje, kampaň při zavádění aplikace proběhla. Přesto si ji stáhlo jen zhruba pět set lidí.

„Aplikace měla fungovat především jako věrnostní účet zákazníka, do kterého se sbíraly body za veškeré nákupy v obchodním centru. Zákazníci ale upřednostnili sbírání bodů na klasickou papírovou kartičku, do které si body po předložení účtenky na Infostánku lepí,“ popisuje Pikula. Podle ní zákazníky rozčilovalo i pípání telefonu při přijetí push notifikace, kterých bylo až deset denně, takže aplikaci často vypínali. Celý projekt proto ukončili.

Velcí mlčí

Čas nových technologií přijde, nepochybuje Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, která se zaměřuje na pořádání retailových konferencí. „Většina maloobchodníků na to není zatím připravena a ti, kdo jim tyto technologie nabízejí, jim to zpravidla neulehčují. Velmi často neumějí vysvětlit top managementu a vlastníkům, k čemu novinky jsou a jaká je jejich návratnost,“ míní Krásný.

Potíž je v tom, že i účinek nasazení vysílačů a sledování zákazníků je obtížně měřitelný. Nicméně velcí obchodníci a obchodní centra nad těmito otázkami přemýšlejí. Podle lidí z byznysu běží přípravy tímto směrem i v nejnavštěvovanějších obchodních centrech, jako je pražský Chodov a Černý Most, údajně rovněž v některých centrech spravovaných společností CPI. Vlastníci center se nechtějí vyjadřovat.

Společnost RetailTrek nedávno dokončila „implementaci“ projektu Pařížská Live. Podrobnosti obchodníci z nejluxusnější ulice v Praze ale zatím tají.

„My zatím spíše vyčkáváme, protože tyto technologie jsou strašně rychle dopředu,“ vysvětluje jeden z důvodů opatrnosti šéf velkého obchodního centra s tím, že navíc jsou podle jejich zkušeností zákazníci unaveni stahováním aplikací.

Kudy chodí zákazníci

Dál než obchodní centra tak jsou v tuto chvíli zřejmě některé obchody. Zajímavý pilotní projekt běží v několika zemích v Lidlu, a to i na Slovensku. Ve třech prodejnách tam nyní podle časopisu PC Revue testují na základě technologie založené na wi-fi, kolik lidí projde kolem prodejny a kolik do ní aktuálně vstoupí. Další testy přímo v obchodě zjišťují, kterými uličkami lidé chodí nejvíce. Když se pak tato souhrnná data spárují s čísly o prodejích, vidí manažeři, kolem kterého zboží zákazníci sice chodí, ale do košíku si ho nedají.

„Česko mezi pilotní země tohoto projektu nepatří, tudíž nic podobného u nás neprobíhá,“ uvádí za tuzemskou část řetězce mluvčí Zuzana Holá. Slovenský Lidl se k otázkám na podrobnosti projektu nevyjádřil.

Jedním z nejznámějších inovátorů v Česku je elektronický obchod Alza, který letos otevřel takzvanou prodejnu budoucnosti. Obchod je plně automatizovaný, bez prodavačů a je otevřen ve dne v noci. Nyní po úspěšném otestování přibyla další prodejna u stanice metra Budějovická a další vznikne během pár měsíců ve stanici metra Můstek.

„Nově chceme tyto prodejny zavážet elektromobily. Na Floře máme heatmapu a vidíme, kde zákazníci tráví nejvíce času, a podle toho můžeme reagovat,“ uvádí k dalším plánům Jan Moudřík, šéf oddělení expanze a facility Alza.cz.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...