Anticenu Sexistické prasátko vyhlásilo hnutí Nesehnutí, které zároveň se soutěží tímto ročníkem končí. Důvodem je, že prostředí se podle organizátorů kultivovalo.
Na posledním ročníku se však ukazuje, že spousta reklam je stále „přes čáru“ a zaslouží se negativní pozornost.
Hlavní slovo měla letos opět veřejnost. Ta za krále sexistické reklamy zvolila jednoznačně Moravskou vinotéku, která lákala návštěvníky na detail ňadra, po němž stéká víno. Negativní hodnocení této reklamě přisoudilo 615 lidí ze 782 hlasujících.
„Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,“ sdělila Eva Bartáková z Nesehnutí.
Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem „Nalož, co se do mě vejde“.
Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás“ propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“.
Tolik hodnocení veřejnosti, která udělovala dvě známky: „To je sexismus!“ nebo „To ještě jde“ a vedle toho mohla reklamu přeskočit bez klasifikace. Odborná porota ale situace vidí jinak.
Favoritem odborníků, mezi nimiž byl například expert na reklamu Martin Charvát, socioložka Marína Urbániková z Kanceláře veřejné ochránkyně práv či Pavel Horňák z Katedry marketingové komunikace Univerzity Komenského, byla fotografie, kterou Městská policie hlavního města Prahy umístila na svůj facebookový profil, na níž se prostitutka naklání k policistovi za volantem.
Sexistické prasátečko 2018 |
Našly by se jistě větší oplzlosti, velkou roli však hrál fakt, že sex v reklamě využila státní instituce.
Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů. Současně má policie sloužit všem. Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které “slouží” policii. Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí, půjde to ohlásit?“ zdůvodnila svoji volbu Havelková.
Pomyslné stříbro drží státní Česká pošta, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější samy organizátorky anticeny.