Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Spojené vagóny americké: mají vlastní pohon i brzdy. A jsou chytré

  15:00
Americký startup Parallel Systems představil revoluční vylepšení nákladní vlakové dopravy: autonomní vagóny, které mají vlastní elektrický pohon a vlastní baterie. Vagóny se dokážou automaticky spojovat a rozpojovat a měnit vzájemnou vzdálenost. Cílem je zefektivnit tento druh přepravy – a převést na koleje aspoň část nákladů ze silnic.

Startup Parallel Systems založila v roce 2020 skupina bývalých inženýrů Muskovy kosmické společnosti SpaceX. Jejich cílem je převést část z americké kamionové dopravy na železnici. Jde o obrovský byznys, který server Railtech.com odhaduje na 940 miliard dolarů ročně.

Americká železniční nákladní doprava trpí podobnými problémy jako ta evropská: především, její efektivita je nízká a železniční trasy jsou přetížené. Oba tyto problémy má řešit technologie Parallel Systems.

Co se týče nízké efektivity, jde jednak o nutnost manuálně spojovat a rozpojovat vagóny. To je dáno především nutností propojit vedení stlačeného vzduchu pro brzdný systém vlaku. U revolučních vagónů Parallel Systems to odpadá, protože mají vedle elektrického pohonu také vlastní brzdy. Dalším zdrojem nízké efektivity je vysoká spotřeba energie. Tu nový koncept snižuje mimo jiné snížením aerodynamického odporu: za jízdy po rovině se vagóny přiblíží a v menší mezeře je menší prostor pro nežádoucí turbulence vzduchu.

Zoufale pomalé vlaky

Přetížení železničních tras řeší Parallel Systems především zlepšením agility vlaků. Zásadním problémem nákladních vlaků totiž je, že pomalu jezdí, a hlavně se nesmírně pomalu rozjíždějí. Akcelerace vlaku je totiž limitovaná nejen výkonem lokomotivy, ale také jejich schopností přenést výkon na koleje (kvůli malému tření kola prokluzují). Tento problém se běžně řeší přidáváním dalších lokomotiv – ale dosáhnout agility srovnatelné s osobními vlaky tímto způsobem je stejně nereálné. U technologie Parallel Systems tento problém odpadá a agilita je jenom otázkou konfigurace (výkon motoru a kapacita baterií) zařazených vagónů.

Polský startup zrychlí vlaky i bez lokomotivy. Chce zvýšit kapacitu tratí

Dalším příspěvkem technologie Parallel Systems k efektivitě železniční nákladní dopravy je samotné zkrácení vlaků. Může to znít překvapivě, ale délka nákladních vlaků sama o sobě je problém. Příliš dlouhé (tím spíš, že pomalé) vlaky například příliš dlouho zdržují silniční dopadu na přejezdech. Nebo roste riziko, že když vlak neplánovaně zastaví, nějaký přejezd na dlouhou dobu zablokuje úplně.

Ověřte své představy o délce vlaků v kvízu!

K ověření použitelnosti technologie autonomních vagónů dostala společnost Parallel Systems grant od amerického ministerstva dopravy ve výši 4,5 milionu dolarů.

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Prevence jako u zubaře. Na co dát pozor při péči o zrak a výběru nových brýlí

20. května 2024

Advertorial Zatímco potřebu preventivních prohlídek u zubaře či obvodního lékaře lidé obecně chápou,...

Elektrokamiony ujedou půlku toho, co je potřeba, kilometr stojí o 10 korun víc

20. května 2024

Premium Nedostatečný dojezd a vyšší náklady jsou hlavními problémy, které vyplynuly z minimálně ročního...

Nejvíc lidí sedí v kancelářích v úterý. Pátek už je malá sobota, říká analýza

20. května 2024

V pražských kancelářích je nejvytíženějším dnem úterý. Skoro to vypadá, jako by lidé svůj pracovní...

Se zavedením sektorové daně souhlasí 70 procent lidí, ukázal průzkum

19. května 2024  19:03

Se zavedením sektorové daně v Česku by souhlasilo 70 procent dospělých. Čtvrtina lidí je proti....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...