Obavy z přítomnosti nebezpečného kovu v láhvích se začaly šířit po sociálních sítích, jakmile několik spotřebitelů provedlo domácí testy olova na svých lahvích a výsledky zveřejnili na sociálních sítích. Žádné seriózní studie o tom, že by obsahovaly olovo v částech, které přicházejí do kontaktu s tekutinou, se však dosud neobjevily. Ani nejsou známy žádné zprávy o tom, že by hrnky způsobovaly spotřebitelům zdravotní potíže, píše portál USA TODAY.
Přesto se někteří zákazníci podle vlastních slov necítili dobře, píše se v žalobách. Dvě samostatné podaly například dvě ženy z Kalifornie a Nevady. Tvrdí, že je výrobce měl varovat před možnou přítomností olova předem. Z toho důvodu porušil jejich právo na informované rozhodnutí, zda si termosku vůbec koupit.
Klamete zákazníky
Nevadský žalobce nyní obviňuje společnost Stanley z toho, že se vědomě zapojila do kampaně klamání zákazníků, uvádí se ve spisu. „Stanley o problému s olovem věděl nebo měl vědět již několik let. Přesto se rozhodl jej před veřejností dlouho tajit, pravděpodobně proto, aby nepoškodil prodeje,“ dodává spis.
Nejen designová kabelka či boty. Novým módním trendem je lahev na vodu |
Také kalifornský žalobce tvrdí, že společnost Stanley zatajovala známá rizika a nevarovala před ověřenými nebo vědecky poznatelnými nebezpečími a riziky spojenými s požitím olova. O něm je známo, že je nebezpečné i ve stopovém množství. „Průměrný spotřebitel nemá důvod k obavám, že termoska obsahuje olovo,“ cituje soudní materiál.
So they say #stanleyCup bottles have lead in them, but is that an issue. https://t.co/VXHJ3uQuoU $45 a bottle and "Using lead is the cheaper option". Return the bottle if damaged. #waterBottle
— numericalguy (@numericalguy) February 2, 2024
Podle jedné z žalob výrobce rovněž nezohlednil, že vakuové těsnění může dříve či později prasknout a vystavit uživatele olovu „napřímo“. Podle žalobce výrobce nadále propagoval používání výrobku i při namáhavých činnostech, při nichž hrozilo riziko poškození výrobku.
Šílenství jménem Stanley
Výrobce Stanley Cupu se však proti tvrzením zákaznic ohrazuje a považuje je za neopodstatněná. „Jak jsme již sdělili, na povrchu ani uvnitř žádné části, která přichází do styku se spotřebitelem, není přítomno žádné olovo,“ uvádí se v jeho prohlášení. Výrobce nabízí svým zákazníkům doživotní záruku i pro vzácné případy, kdy se dno výrobku odlomí v důsledku běžného používání a odhalí toto těsnění.
„Společnost Stanley testuje a ověřuje shodu všech výrobků prostřednictvím akreditovaných laboratoří třetích stran, které ověřují, že naše výrobky splňují přísné směrnice,“ doplňuje prohlášení. Pokud Stanley Cup otočíte, píše výrobce, uvidíte na vnější straně dna malý kruhový uzávěr. Právě pod ním se může nacházet část, ve které lze stopy olova nalézt. „Pokud je vaše láhev poškozená, pošlete nám ji,“ vyzvala firma zákazníky podle USA TODAY.
The latest on the Stanley cup tumblers lawsuit over claims of lead exposure @azfamily #stanleycup pic.twitter.com/1artJ8QWwA
— Liz Zakos, Ed.D. (@LizZakos) February 21, 2024
Přestože výrobce termosky na americkém trhu funguje již od roku 1913, Stanley Cup v USA v posledních letech rozpoutal doslova šílenství. Jen na TikToku nasbíral hashtag #Stanley téměř tři miliardy zobrazení. Pod ním se fanoušci chlubí svými sbírkami, z nichž některé obsahují desítky kusů. Na několika virálních videích jsou vidět děti, které roní slzy štěstí nad tím, že dostaly láhev jako dárek.
111 let po založení společnosti se zisky společnosti Stanley zvýšily ze 70 milionů dolarů (1,5 miliardy Kč) v roce 2019 na odhadovaných 750 milionů dolarů (17 miliard Kč) v roce 2023. Jedna termoska vyjde přibližně na 45 dolarů (v přepočtu asi 1 040 Kč). U nás se prodává o něco dráž, cena se obvykle pohybuje okolo 1 200 Kč.