Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých. Afrika je velmi názorným příkladem vrakoviště Evropy, USA a Japonska. O to víc překvapuje aktuální změna v legislativě Etiopie. Postavila se přílivu vraků a zakázala dovoz neelektrických automobilů.
Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní. | foto: Profimedia.cz

Proslov etiopského ministra dopravy z 6. února 2024 vejde do dějin. Nejen jeho země, ale pravděpodobně celého afrického kontinentu a vlastně celého světa. Alemu Sime totiž po zasedání v Addis Abebě oznámil, že s vládou dospěl k rozhodnutí povolit ze zahraničí dovoz už jen elektrických vozidel. Automobily s benzinovým a naftovým motorem mají smůlu, Etiopie už o ně nestojí. Země, která patří k nejchudším na světě, předjela svým radikálním rozhodnutím celý svět, i ten nejrozvinutější. Kdo sázel, že jako první zakáže prodej spalovacích aut Norsko, prohrál. Africká země, v níž na 120 milionů obyvatel připadá 1,2 milionů nissanů, toyot, dongfengů, mitsubishi a dalších značek povětšinou dovezených ve vrakovitém stavu z bohatších koutů světa, tak vlastně zakázala prodej jiných než elektrických vozů.

Ministr také prozradil, že dohotovil plán proměny národní dopravy. Zahrnuje řadu environmentálně vstřícných opatření, které velmi úzce souvisí s odklonem východoafrické země od vozů se spalovacími motory.

Simeho prohlášení v mezinárodní sféře okamžitě strhlo lavinu reakcí.

Zdaleka ne všechny jde označit za pozitivní. Kritici upozorňují například na to, že spíše než o životní prostředí chce ministr kontroverzním opatřením zastřít fakt, že si jeho země kvůli nedostatku devizových prostředků už nemůže dovolit nakupovat pohonné hmoty. Litr benzinu tu stojí v přepočtu dvaatřicet korun, což je na Afriku extrém.

Pochvaly se dočkal za to, že se jako první z afrických států hodlá postavit narůstajícímu přílivu ojetin a vraků. Jen za loňský rok jich bylo do Etiopie dovezeno za 6 miliard eur.

Zákon, pořádek a velké plány

Loni v únoru schválila Evropská unie zákon, který skrze limit vypouštěných emisí zakazuje prodej automobilů se spalovacími motory ve svých členských státech od roku 2035. Tím se připojila k několika státům, včetně USA, Kanadě, Japonsku, Singapuru, Indii, Novému Zélandu, které podobný zákaz prosadily též.

Etiopie však nečeká na rok 2035, a změnu prosazuje „teď“. Z té nenadálosti ovšem plyne řada nejistot.

Nejisté jsou prozatím konkrétní obrysy zákona i to, jak vlastně bude v praxi vymáhán. Mluvčí etiopského ministra dopravy při konferenci jen naznačil, že zákon bude vymáhán tvrdě a přísně, a dotkne se i stávajících majitelů vozidel na fosilní paliva. Zmínil přitom nové emisní testy, s tím, že vozy nesplňující limity budou „odpovídajícím způsobem odstraněny“.

Čištění etiopských silnic od čmoudících veteránů by tak mohlo být poměrně razantní. V Etiopii je momentálně evidováno na 1,2 milionu vozidel se spalovacími motory, elektromobilů tam vedou v patrnosti jen asi sedm tisíc.

Na poměry afrického kontinentu nemá Etiopie o auta nouzi. Emisním kritériím ale většina z nich neobstojí.

Sime dále v tiskovém prohlášení uvedl, že etiopská vláda pracuje s vysokou prioritou na instalaci nové infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel po celé zemi. „Už v roce 2022 jsme zavedli osvobození elektromobilů od daně z přidané hodnoty, spotřební daně a dalších přirážek, a dnes jen zdůrazňujeme náš závazek vůči přednastavené zelené politice.“

Sime předpokládá, že emisní čistka by mohla odstranit ze silnic statisíce nevyhovujících starých vozů, a nahradit je – do roku 2030 – nejméně 150 000 elektromobily.

Nejasnosti nicméně přetrvávají.

Není zatím vůbec jasné, kdy přesně má tato prohibiční politika vstoupit v platnost, ani to, zda dojde k nějakému omezení pohybu vozidel se spalovacími motory, které jsou zatím skrze Etiopii distribuovány, přeprodávány do ostatních afrických zemí. Vcelku očekávatelným problémem jsou i finance. Náklady na pořízení elektromobilu a jeho dobíjení se prozatím zcela míjí s finančním horizontem obyvatel.

Na druhé straně, Etiopie v posledních dvaceti letech skutečně masivně investuje do rozvoje energetiky, ve vodních elektrárnách váže potenciál 6 500 MW a přibližuje se tomu, aby 97 procent veškeré elektřiny vyráběla z obnovitelných zdrojů. Takové podmínky skutečně mohou vytvořit podhoubí pro fungující a udržitelnou elektromobilitu. Etiopie by se tak mohla stát nejen první zemí, která zakázala dovoz aut se spalovacími motory, ale i první zemí, která by stoprocentní elektromobility dosáhla.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

  • Nejčtenější

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...