Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


AAA Auto lhalo o najetých kilometrech, potvrdil Nejvyšší správní soud

  16:09aktualizováno  17:05
Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu ve výši sto tisíc korun, kterou vyměřila Česká obchodní inspekce největšímu tuzemskému autobazaru AAA Auto za nepravdivé informování o počtu najetých kilometrů u nabízeného vozu.

AAA Auto | foto: AAA Auto

Vyplývá to z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, u kterého skončil spor mezi AAA Auto a Českou obchodní inspekcí z roku 2013 o placení pokuty za to, že na nabízeném voze Nissan Qashqai uváděla nepravdivé údaje.

Vozidlo nabízela firma s tím, že má na tachometru najetu 86 289 kilometrů, na protokolu o zkušební jízdě a předání vozidla ještě bazar uvedl, že skutečný počet ujetých kilometrů souhlasí se stavem tachometru.

Jenže první kupující si ověřil údaj diagnostikou řídící jednotky a u výrobce vozidla. Dozvěděl se, že auto ujelo nejméně 173 393 kilometrů. Vůz tedy reklamoval. AAA Auto reklamaci uznala a vrátila klientovi peníze. Auto následně opět nabídla, tentokrát s 92 tisíci najetými kilometry. „V AAA Auto si můžete být jisti, že stav tachometru odpovídá reálně najetým kilometrům,“ uvedla firma u inzerátu.

„Měsíčně vykoupíme až šest tisíc vozů, zhruba trojnásobné množství dalších vykoupit odmítneme. Rozsudek NSS se týká kauzy staré zhruba tři roky. V době kontroly stavu najetých kilometrů u tohoto automobilu jsme měli zato, že jsme jej prověřili dostatečně,“ komentoval rozhodnutí mluvčí AAA AUTO Michal Häckl s tím, že v druhém případě se jednalo o chybu jedince.

„V souvislosti s reklamací jsme vůz samozřejmě v rámci naší doživotní garance legálního původu vzali zpět. Bohužel kvůli lidské chybě zaevidoval odpovědný pracovník do prodejní databáze pouze stav tachometru bez poznámky o skutečném stavu najetých kilometrů. Tohoto pracovníka jsme odpovídajícím způsobem potrestali a naše interní systémy jsme za poslední tři roky posílili tak, aby se chyba již nemohla opakovat,“ dodal Häckl.

Databáze nestačí, rozhodl soud

Před soudem se firma AAA Auto bránila nařčení s tím, že si stav tachometru nechala prověřit v aplikaci Autotracer od společnosti Cebia. Bazar tvrdil, že není v jeho možnostech s ohledem na počet měsíčně prodaných kusů automobilů kontaktovat přímo výrobce, importéry či autorizované servisy vozidel. „Velké množství prodaných vozidel nezbavuje prodejce odpovědnosti za správnost uváděných údajů,“ namítl však soud v rozsudku, který je k dispozici na stránkách Nejvyššího správního soudu.

Ohradila se také Cebia, podle níž předmětné vozidlo „získalo v hodnocení Cebia REPORT 3 hvězdičky z 5 možných a toto vozidlo jsme nedoporučili“. Systém sledující prodané vozy zobrazuje podle provozovatele informace, které jsou dostupné on-line od spolupracujících partnerů. „U každého vozidla je rozsah informací v systému Autotracer odlišný, záleží, jakého partnera vozidlo navštívilo a zda od něj máme k dispozici údaje o vozidle,“ dodal manažer Cebie Jan Dryák s tím, že soud data ze systému nezpochybnil.

Podle soudu bylo zřejmé, že si autobazar byl vědom toho, že údaje v databázi mohou být neúplné či nepřesné, a neprokázal, že by vyvinul jakoukoliv další snahu k ověření správnosti stavu tachometru. „Pouhá kontrola v takové databázi proto požadavku veškerého úsilí neodpovídá,“ říká soud.

Podle soudů si však musí prodejce ověřit, že údaje o nabízeném voze souhlasí, zvláště, kdy takové ověření ještě inzeruje. „To je samo o sobě výrazná přidaná hodnota, která ovlivňuje rozhodnutí spotřebitele takové vozidlo koupit, neboť právě s ohledem na podvody související se stáčením kilometrů může mít u nijak negarantované informace o stavu tachometru obavu, že skutečnému stavu neodpovídá,“, uvedl soudce Nejvyššího správního soudu Petr Mikeš.

AAA Auto dostala nejprve pokutu deset tisíc korun, při odvolání u ČOI se pokuta zvýšila na sto tisíc korun. Soud verdikt inspekce potvrdil. Potvrdil, že šlo o porušení zákona o ochraně spotřebitele, který zakazuje užívání nekalých obchodních praktik.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letenkový vyhledavač Kiwi slaví pět let na trhu. Majitel a ředitel Oliver...
Český vyhledávač Kiwi.com se dohodl s Amadeem, letenky mohou zlevnit

Brněnská společnost Kiwi.com podnikatele Olivera Dlouhého, která se zabývá vyhledáváním letenek, uzavřela partnerství se španělským vyhledávačem Amadeus....  celý článek

Elektronická stravenka - bezkontaktní karta, kterou je možné platit ve...
Stravenkový trh se rozrůstá. Digitální poukazy nabídne i Arca Capital

Investiční skupina Arca Capital vstoupila na trh zaměstnaneckých benefitů. Na trh uvedla Gusto Kartu, která funguje jako elektronická stravenka. Arca, která o...  celý článek

(ilustrační snímek)
Spory nad vínem z Lechovic jsou u konce. Soud zastavil insolvenci

Brněnský krajský soud zastavil po tři čtvrtě roce insolvenční řízení s Vinnými sklepy Lechovice. Jedním z největších vinařství na Znojemsku zmítaly v posledním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.