Pivovar Budějovický Budvar.

Pivovar Budějovický Budvar. | foto:  František Vlček, MAFRA

Skupina InBev dál touží po Budvaru. Chce to zkusit oklikou přes Prazdroj

  • 27
Americký Budweiser stále touží po českém Budvaru. Anheuser-Busch InBev NV by se k českobudějovickému pivu mohl dostat nově přes nákup svého konkurenta a vlastníka Plzeňského Prazdroje, společnosti SABMiller.

Koupě vlastníka plzeňského Prazdroje výrobcem amerického Budweiseru je na spadnutí. Dlouho očekávaný obchod mezi SABMillerem Plc a Anhauserem-Busch InBev NV ve výši 107 miliard dolarů by měl spojit dvě největší pivovarnické společnosti světa do jedné megaznačky (psali jsme zde).

InBev však i přes tuto skvělou koupi nepřestává pokukovat po českém Budvaru, s nímž vede dlouhá léta řadu soudních sporů ohledně označení „Budweis“, informovala agentura Bloomberg.

Ředitel českobudějovického pivovaru Jiří Boček přiznává, že desetiletí trvající soudy s Anhauserem-Busch InBev NV firmu zmáhají časově i finančně. „Nejraději bychom se jim vyhnuli,“ řekl Boček.

InBev odmítl Bočkova slova komentovat, ale dodal, že Budweiser plánuje rozšiřovat své pole působnosti po celém světě. Zaměřit se chce především na Asii.

Dvě dekády soudních sporů a výlohy miliony dolarů

Jihočeský pivovar v současné době vede se skupinou InBev pře asi v deseti zemích.

Česká vláda, která nikdy Budvar nezprivatizovala, odmítla značku před časem prodat i vlastníkovi amerického Budweiseru Anheuser-Busch. Americký pivovarnický obr se následně snažil přes žaloby svou pravomoc ve využívání klíčového názvu Budweiser upevnit.

Pivovarnictví má v Českých Budějovicích tradici od 13. století. Název Budwaiser začal Budvar používat na základě německého názvu města Budweis v roce 1895, kterému tak říkali němečtí obyvatelé tvořící většinu tehdejších rezidentů.

Společnost v USA, která byla předchůdcem Anheuser-Busch, začala vařit pivo u břehů Mississippi v roce 1852. V roce 1876 byl Budweiser zaregistrován jako obchodní známka, aniž by to mělo s českým městem jakoukoliv souvislost.

Během téměř celého dvacátého století koexistovaly obě společnosti na základě dohod z roku 1911 a 1939, které dovolovaly používat známku Budweiser americkým sládkům v severní Americe a Čechům ve většině zemí Evropy.

Jenže od té doby český Budvar rostl jen nepatrně, zatímco pivovar z USA si získal jednu z největších pozicí na planetě.

InBev nemůže značku Budweiser používat téměř v 70 zemích

Po dvou desetiletích sporů a miliónů dolarů vyplacených na soudní výlohy není ještě rozepřím konec, i když státní pivovar ze sedmdesáti procent případů vyšel od soudu vítězně.

Nadále tak platí, že v Americe, kde je Budvar na trhu známý jako Czechvar, Budwaiser prodává InBev. V Evropě můžou Američané značku použít pouze ve Francii, Španělsku a v několika dalších zemích. Češi označují za Budweiser své pivo zase v Německu, Rakousku, Itálii, v Rusku a napříč celou východní Evropou.

Český prezident Miloš Zeman je stále proti privatizaci Budvaru. Podle něj by se prodejem národního podniku kvalita českobudějovického piva zhoršila a negativně by ovlivnila také tradiční české chmelařství.