Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy znají ceny, kritizuje firma první tendr na dotované rychlíky

  11:30aktualizováno  11:30
Pilotním projektem liberalizace železnice v Česku, kterým je trať Ostrava - Krnov - Olomouc, se zabývá antimonopolní úřad. Zájemce o provozování dotované dopravy, firma Abellio ČR, kritizuje, že České dráhy znají ceny jízdného a mají tak výhodu v soutěži, kde záleží na požadované výši náhrad od státu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Tendr na trať, která se má stát první otevřenou dotovanou železnicí v ČR, vypsalo ministerstvo dopravy. Zájem o provoz na této trati už dříve kromě ČD a Abellia projevily společnosti Viamont, Veolia, RegioJet a Leo Express.

Firma Abellio, kterou vlastní nizozemské dráhy Nederlandse Spoorwegen, považuje tendr za diskriminační. Tvrdí, že České dráhy mají proti konkurenci informační výhodu. Znají totiž výši tržeb za jízdné na této trati.

Dráhy znají ceny. Z nich mohou vypočítat náhrady

"Zadávací dokumentace musí obsahovat veškeré informace pro jakéhokoliv účastníka výběrového řízení," řekl člen představenstva dopravce Petr Moravec. Ministerstvo v zadání sice uvedlo, kolik pasažérů se na této trati v minulosti přepravilo, to ale nemá vypovídající hodnotu o výši tržeb za jízdné. Jízdné se totiž může významně lišit. V praxi se podle Moravce ceny pohybují mezi 25 haléři na kilometr u zvýhodněného žákovského jízdného a 1,8 koruny na kilometr u obyčejných jízdenek koupených v pokladně.

Při výběru nového železničního dopravce ministerstvo zohlední výši náhrad, kterou budou jednotliví žadatelé po úřadu požadovat. Nikdo kromě národního dopravce ale podle Moravce neví, kolik si na této trati může vydělat na jízdenkách, a tudíž neumí přesně vyčíslit, jak vysoké kompenzace po státu požadovat. Pokud ministerstvo dopravy chce, aby noví dopravci nesli riziko tržeb, tak musí k nezbytným propočtům poskytovat relevantní údaje, uzavřel Moravec.

Trať je po spoji Praha - Ostrava v pořadí druhým dálkovým spojením, které ministerstvo soukromým dopravcům nabídne. Na rozdíl od trati mezi Prahou a Ostravou, kde České dráhy a RegioJet jezdí bez dotací, počítá zde ministerstvo se zachováním systému proplácení prokazatelných ztrát z provozu. Přihlášky do tendru mohou zájemci posílat do 10. července.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.