Letošní Absurdita roku byla vyhlášena v úterý v Hotelu Jalta.
Pořadatel koncertu, večírku, diskotéky či svatby musí vedle shánění kapely a aparatury věnovat čas také papírování. Deset dnů před konáním akce totiž musí podle autorského zákona poslat OSA přesný seznam všech přehrávaných děl. Od hudebníků pak vyžaduje, aby mu program dodali 20 dnů před vystoupením.
OSA ze seznamu vypočítá výši autorské odměny podle počtu účastníků hudební produkce a výši průměrného vstupného. Kdo povinnost poruší a seznamu se nedrží, tomu hrozí papírování navíc a "sankce", respektive vyšší "nezlevněná" cena za předem neohlášená díla. "Co nejpřesnější seznamy užitých děl jsou zásadně důležité pro to, aby kolektivní správce (OSA) správně adresně vyúčtoval vybrané autorské odměny," vysvětluje Jan Vondryska z vedení a správy nových médií Ministerstva kultury ČR.
Ministerstvo kultury: Ať už sankce je či ne, nic se měnit nebude
Klientské centrum Ochranného svazu autorského (OSA) hrozí podle pořadatele ceny za nedodání seznamu včas pokutou. "Pokud pořadatel neoznámí produkci, je licenční smlouva vystavena ve dvojnásobku autorské odměny," odpověděla agentuře Communa, která cenu Absurdita roku vyhlašovanou v rámci podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a GE Živnostník roku pořádá, operátorka z OSA.
Minulé anticeny |
"OSA v žádném případě nepenalizuje provozovatele živých hudebních produkcí za to, že nedodají program 10 dní před konáním takové hudební produkce. V praxi je běžné, že provozovatel zasílá OSA program až po konání hudební produkce společně s cenami vstupenek a počtem návštěvníků hudební produkce, na základě čehož se vypočítává autorská odměna," říká však Roman Strejček, předseda představenstva OSA.
Ve skutečnosti se tato praxe popisovaná OSA týká především prostor s pravidelnou hudební produkcí. V případě nepravidelných akcí, jako jsou plesy nebo firemní večírky, ale nelze předpokládat, že bude mít provozovatel s OSA smlouvu sepsanou, a platí pro něj lhůty. A to dokonce i v případě, že hudebník hraje pouze vlastní tvorbu. "Ať tak či tak, žádné změny nařízení se neplánují," dodává Vondryska z ministerstva kultury.
Kritizovaná OSA
Ochranný svaz autorský je už dlouhá léta jablkem sváru mezi dvěma tábory hudební obce, jak muzikantů, tak pořadatelů. OSA bývá vytýkána mimo jiné neprůhlednost jeho výběru financí, nemožnost nenechat za vlastní tvorbu OSA vybírat peníze od pořadatelů či médií, tedy vlastně vnucená správa duševního majetku, anebo třeba vybírání poplatků za kapacitu místa, ve kterém se kulturní akce koná, a nikoli za faktickou návštěvnost.
OSA v poslední době iniciovala také osvětovou kampaň Buď toho součástí, ve které se hudebníci jako Ewa Farna či Ben Cristovao velmi nešťastnou formou pokoušejí zapůsobit proti nelegálnímu stahování hudby. Na jejich video zareagovali čeští nezávislí muzikanti z klubových kapel parodickým videem Nebuď toho součástí (více zde).
Kauce 20 milionů? Absurdní
Druhé místo v žebříčku byrokratických absurdit získalo nařízení státu, které po všech velkoobchodnících s pohonnými hmotami požaduje kauci 20 milionů korun. Důvodem je to, že nepoctivým prodejem pohonných hmot, přichází stát o miliardy korun ročně. Třetí místo si odnesla povinnost zaměstnavatele posílat pracovníky na preventivní zdravotní prohlídky.
Vyhlašovaná Absurdita roku, která vznikla v roce 2007 (více zde), dokázala v minulosti některé byrokratické zátěže zrušit. Jsou mezi nimi například nařízení o povinné evidenci o kontrolách na provozovně (musel ji dělat jak zaměstnavatel, tak kontrolní orgán), povinné zdravotní prohlídky brigádníků, vedení knihy jízd nebo zrcadlo ve fyzioterapeutické ordinaci (více zde).