Parkoviště nákupního centra na pražském Zličíně během zlaté neděle (18.12.2016).

Parkoviště nákupního centra na pražském Zličíně během zlaté neděle (18.12.2016). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Lidi od nákupů neodradila ani ledovka, obchody praskaly ve švech

  • 50
Česká obchodní centra ve zlatou neděli navštívily statisíce lidí. Obchodníci i zákazníci se často museli obrnit trpělivostí, logistiku nákupů vedle tradičně přecpaných parkovišť komplikovala tentokrát i ledovka. Ale ani ten, kdo vsadil na veřejnou dopravu si nepolepšil.

„Pojedu přes město, tam by to snad mělo být průjezdné,“ rozebírala do telefonu v neděli v poledne žena v pražském obchodním centru Palladium, jak se dostane do jiného pražského „nákupáku“ na druhé straně řeky Vltavy.

Podobných hovorů bylo možné v poslední předvánoční víkend v obchodních centrech zachytit mnoho. Ani ten, kdo vsadil na veřejnou dopravu, si však moc nepolepšil. V Praze ve stanici metra Náměstí Republiky, která ústí přímo do podzemního podlaží Palladia, se tvořily strkanice. Soupravu šlo kvůli přemíře cestujících opustit jen se značnými obtížemi a stejně komplikované bylo dostat se dovnitř do vagonu.

Tlačenice dokazovala, že Češi si letos plánují Vánoce užít a jsou ochotni sáhnout hloub do peněženky. Dovoluje jim to lepšící se finanční situace. Reálná mzda v třetím čtvrtletí vzrostla o čtyři procenta, což statistici zaznamenali naposledy v roce 2009.

„Počet návštěvníků se v průběhu víkendu přehoupl přes dvacet tisíc, ve srovnání s loňskem je to nárůst kolem šestnácti procent,“ sečetla proto marketingová manažerka nákupního centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na hranicích s Rakouskem Anna Karásková. Dodala, že podobně rostly i tržby obchodů centra.

Meziroční nárůst tržeb kolem deseti procent za poslední předvánoční víkend včera odhadoval i prodejce elektroniky Expert Elektro. „Letos bychom měli mít ještě lepší výsledek, růst by mohl být i více než desetiprocentní,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel nákupu a marketingu Expert Elektro.

Vedle dárků lidé samozřejmě nakupovali i jídlo na štědrovečerní tabuli. „Na návštěvnosti našich hypermarketů vidíme, že do Štědrého dne zbývá skutečně už jen několik málo dní. Ve srovnání s běžným víkendem v roce jsou tržby vyšší o několik desítek procent. V některých kategoriích mluvíme až o sedmdesátiprocentních nárůstech,“ uvedla mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.

Po Vánocích budou centra poprvé zavřená

Na útraty Čechů o zlaté neděli měly letos vliv dva protichůdné faktory. Jednak to byla skutečnost, že poprvé budou velké prodejny 25. a­ 26. prosince kvůli novému zákonu zavřené. V minulých letech přitom stoupaly počty lidí, kteří ihned po Štědrém dnu vyrazili nejen doplnit zásoby, ale také využít povánočních slev.

Tuto možnost letos mít nebudou, a lze tak předpokládat, že se aspoň část zákazníků předzásobila ve větší míře, než byli zvyklí. To se projevilo i ve větší útratě.

Jak upozorňuje mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček, druhým faktorem ovlivňujícím tržby o předvánočním víkendu byla skutečnost, že do Štědrého dne zbývá ještě celý týden. „A vzhledem k tomu, že řada Čechů nechává nákupy na poslední chvíli, očekáváme, že během celého příštího týdne zájem zákazníků ještě poroste,“ uvedl Koukolíček. Především pro čerstvé potraviny vyrazí zákazníci ještě v následujících dnech.

Vedle obvyklého vánočního zboží, jako je balicí papír nebo cukroví, vzrostla letos podle obchodníků poptávka třeba po slavnostně zabaleném alkoholu, který tedy není určen pro vlastní spotřebu, ale jako dar. Lidé také více než jindy nakupovali malou kuchyňskou elektroniku nebo ryby, a to nejen kapry. Skutečnost, že si řada z nich není nejvhodnější dárkem zcela jistá, potvrdil opětovný růst zájmu o dárkové poukázky.