Aeroflot si chce z Prahy udělat evropskou základnu. Ilustrační foto.

Aeroflot si chce z Prahy udělat evropskou základnu. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Aeroflot půjde do privatizace ČSA s místními, zřejmě s Pentou

  • 35
Ruský národní dopravce Aeroflot nezíská v Českých aeroliniích většinový podíl. Firma podá nabídku na koupi společně s jiným partnerem. Důvodem jsou podmínky výběrového řízení, aby ČSA zůstal zachován status národního či evropského dopravce.

Podle zjištění MF DNES by mohlo jít například o společný projekt s investiční skupinou Penta. Její mluvčí Martin Danko dnes potvrdil, že s Aeroflotem jednají.

"Jednáme i s dalšími aeroliniemi. Aeroflot přichází v úvahu, především díky jeho členství ve SkyTeamu,“ řekl Danko. Firma ale podle něj počká až na vyhlášení podmínek v tendru. Ten vláda vyhlásí příští týden.

Ředitel komunikace Aeroflotu Lev Košljakov dnes potvrdil, že jednají s partnerem, který by v konsorciu na koupi aerolinek měl 51 procent. Jeho jméno ale neuvedl. "Jednáme s partnerem, se kterým do privatizace půjdeme. Je z Evropské unie a v České republice je velmi silně přítomen, je to český kapitál,“ uvedl Košljakov.

Aeroflot je kromě Travel Service jediným zájemcem, který oficiálně potvrdil zájem o koupi Českých aerolinek. Zástupci firmy přilétli dnes do Prahy a snaží se vylepšit image ruských aerolinek v médiích a představit své plány. Celé ČSA koupit nemohou: evropský či národní dopravce znamená, že firmu musí alespoň z 51% vlastnit kapitál z Evropské unie. Podobně získala ruská firma Kras Air podíl v maďarském Malévu.

Ruské aerolinky chtějí udržet ČSA jako nezávislou firmu, která bude těžit ze vzájemné spolupráce. Aeroflot si chce z Prahy udělat evropskou základnu, aby vylepšil spojení mezi východem a západem. Podle něj by to mohlo vést například k tomu, že omezí část svých letů do některých evropských zemí a lidé by pak přestupovali v Praze.

Nejasná je ale i nadále budoucnost dálkové flotily ČSA. Podle Košljakova musí její setrvání nejprve propočítat a je ještě brzo to říkat. Každopádně je podle něj nutné naopak omladit a rozšířit letku vrtulových strojů na nejkratší tratě. Podle něj chce Aeroflot spojením s ČSA získat více Evropanů pro lety směrem do Asie. "Nemá logiku, aby někdo letěl na východ, a nejprve letěl na západ na přestup,“ vysvětil.

Aeroflot má podle Košljakova připravenou určitou nespecifikovanou sumu na nákup. "Nebudeme ČSA kupovat za každou cenu,“ dodal.