„Součástí schváleného restrukturalizačního plánu je i potřeba poskytnutí finančního příspěvku pro stabilizaci ČSA. První polovina je vyřešená, teď je ale aktuální druhá splátka. O ní zatím jednáme,“ řekl předseda představenstva Českého aeroholdingu, který dosud drží ve firmě většinu, Václav Řehoř.
Podle něj už o příspěvku Korean Air jednají tři týdny, ale zatím bez výsledku. V případě první poloviny zaplatil Český aeroholding přes šest milionů dolarů, Korean Air v odpovídající částce zlevnil pronájem dálkového airbusu A330, který ČSA používají pro v minulosti ztrátovou linku do Soulu. „Chceme jednat, jakým způsobem další část uhradí,“ řekl Řehoř. Nemusí jít přitom o hotovost, ale opět například zlevnění pronájmu. Mělo by jít o podobnou částku, jakou aeroholding zaplatil na přelomu roku.
ČSA by měly přitom být brzy už soukromou společností: další třetinu akcií má koupit Korean Air a následně od nich koupit Travel Service. Transakce je už dva měsíce schválená příslušnými úřady, ale zatím se stále nedokončila.
Příchod Korean Air před necelými dvěma lety vyvolal velká očekávání, ČSA však získaly jen pasivního majitele, který se na vedení firmy nijak nepodílí. Jedním z výsledků spolupráce je naopak silně ztrátová linka do Soulu, ale podle Řehoře se v posledních měsících podařilo spojení dostat prakticky na nulu. O přístupu Korejců svědčí i to, že den před odletem nemají dosud potvrzeno ani jednání přímo s Korean Air, pouze na korejském ministerstvu dopravy.
Výměna vedení Českého aeroholdingu způsobila velké ochlazení vztahů mezi oběma stranami. Zatímco předchůdce Řehoře Miroslav Dvořák sepsal akcionářskou smlouvu, která Korejcům umožňovala mluvit například i do personálního obsazení aeroholdingu, výměna vedení toto ukončila. „Chceme narovnání akcionářské smlouvy a od Korejců slyšet, jak si situaci v ČSA dál představují,“ dodal Řehoř.