Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aerolinie: sňatky z rozumu

  0:01aktualizováno  0:01
Letecká přeprava ve světě má již několik let vážné problémy. Kromě globálního ekonomického útlumu za to může i strach lidí z létání, ať již kvůli atentátům v New Yorku, válce v Iráku nebo epidemii SARS. Někteří odborníci tvrdí: "Příliš mnoho aerolinií teď bojuje o příliš málo cestujících."

V posledních dnech se však konečně začíná zdát, že očekávaná vlna spojování celého sektoru začíná nabírat na obrátkách.

Minulý týden nejprve konečně vznikla aliance Air France s nizozemskou KLM. Stále sice nejde o definitivní propojení - obě společnosti budou vzhledem k předpisům operovat nezávisle a podrží si svou vlastní identitu. Přesto se však dá říci, že tak vznikla nová evropská jednička v letecké přepravě.

Na tento krok proto okamžitě zareagoval dosavadní lídr starého kontinentu - British Airways. Výkonný šéf aerolinií Rod Eddington pro španělský list El País naznačil, že firma má zájem o sloučení se španělskými aeroliniemi Iberia.

Eddington uvedl, že obě firmy by si brzy mohly skončit "vzájemně v náručí". Hlavně silnější British Airways mají strategický zájem o španělský trh, kam létá mnoho Britů. Iberia a British Airways již uzavřely dohodu, podle níž na 57 linkách obě firmy nabízejí svým klientům letenky tak, aby partnerovi pomohly naplnit jeho lety.

Ani v případě Iberie a BA zatím nejde o plné spojení. Tomu brání hlavně bilaterální dohody, které vládám jednotlivých zemí umožňují zakázat konkurenčním firmám z jiných zemí létat z národních letišť.

Bilaterální dohody uzavírají, jak již název napovídá, dvě země mezi sebou. Tyto dohody pak brání tomu, aby například Air France nebo německá Lufthansa létaly na trase Londýn - New York.

V této ochraně vlastního trhu vynikají hlavně Američané, ale ani Evropa nezaostává. Již léta se svět snaží dohodnout na zrušení bilaterálních dohod. Tato jednání však zatím vždy ztroskotala na neústupnosti některých států.

Další kolo jednání "o otevřeném nebi", tedy zrušení bilaterálních dohod, se má uskutečnit v nejbližších týdnech. Až poté se zřejmě s fúzemi leteckých firem roztrhne pytel.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.