Aerolinie: sňatky z rozumu

Letecká přeprava ve světě má již několik let vážné problémy. Kromě globálního ekonomického útlumu za to může i strach lidí z létání, ať již kvůli atentátům v New Yorku, válce v Iráku nebo epidemii SARS. Někteří odborníci tvrdí: "Příliš mnoho aerolinií teď bojuje o příliš málo cestujících."

V posledních dnech se však konečně začíná zdát, že očekávaná vlna spojování celého sektoru začíná nabírat na obrátkách.

Minulý týden nejprve konečně vznikla aliance Air France s nizozemskou KLM. Stále sice nejde o definitivní propojení - obě společnosti budou vzhledem k předpisům operovat nezávisle a podrží si svou vlastní identitu. Přesto se však dá říci, že tak vznikla nová evropská jednička v letecké přepravě.

Na tento krok proto okamžitě zareagoval dosavadní lídr starého kontinentu - British Airways. Výkonný šéf aerolinií Rod Eddington pro španělský list El País naznačil, že firma má zájem o sloučení se španělskými aeroliniemi Iberia.

Eddington uvedl, že obě firmy by si brzy mohly skončit "vzájemně v náručí". Hlavně silnější British Airways mají strategický zájem o španělský trh, kam létá mnoho Britů. Iberia a British Airways již uzavřely dohodu, podle níž na 57 linkách obě firmy nabízejí svým klientům letenky tak, aby partnerovi pomohly naplnit jeho lety.

Ani v případě Iberie a BA zatím nejde o plné spojení. Tomu brání hlavně bilaterální dohody, které vládám jednotlivých zemí umožňují zakázat konkurenčním firmám z jiných zemí létat z národních letišť.

Bilaterální dohody uzavírají, jak již název napovídá, dvě země mezi sebou. Tyto dohody pak brání tomu, aby například Air France nebo německá Lufthansa létaly na trase Londýn - New York.

V této ochraně vlastního trhu vynikají hlavně Američané, ale ani Evropa nezaostává. Již léta se svět snaží dohodnout na zrušení bilaterálních dohod. Tato jednání však zatím vždy ztroskotala na neústupnosti některých států.

Další kolo jednání "o otevřeném nebi", tedy zrušení bilaterálních dohod, se má uskutečnit v nejbližších týdnech. Až poté se zřejmě s fúzemi leteckých firem roztrhne pytel.