Aerolinie zaplňují mezeru po concordu

Konec provozu nadzvukového dopravního letounu Concorde s sebou přináší i zánik sice malého, ale velice lukrativního trhu. A právě o ten teď evropské aerolinie svádějí nelítostný boj. "Trh to není velký, ale je na něm spousta peněz," řekl listu Wall Street Journal mluvčí British Airways John Lampl.

S concordem z Paříže a Londýna ročně létalo jen několik set lidí, kteří byli ochotni zaplatit jakoukoli cenu, aby se přes oceán dostali za pouhé tři a půl hodiny. Nebylo nijak neobvyklé za zpáteční letenku utratit i 380 tisíc korun bez daně.

Ještě než poslední concorde společnosti British Airways 24. října vzlétne na svou poslední cestu z Londýna do New Yorku, firma již obvolává své nadzvukové klienty, aby neutekli ke konkurenci.

Do hry totiž vstupují společnosti provozující menší soukromá letadla, jež movitým klientům nabízejí pohodlí u běžných leteckých společností nedostupné. Pasažéři s nimi mohou odlétnout kdykoli se jim zachce.

Menší letadla navíc dokážou startovat z menších letišť, která jsou často blíž domovu nebo zaměstnání cestujících manažerů. Let menším letadlem je sice o dvě a půl hodiny delší než concordem, zato nabízí nadstandardní služby.

Firma cestujícího dopraví na letiště, kde je odbaven i 15 minut před odletem. Při odbavení celník dokonce přijde za pasažérem do letadla. Navíc menší soukromá letadla mají nesrovnatelně lepší nabídku technologií. Během letu na palubě můžete telefonovat přes satelit nebo zapojit svůj laptop.

Velké aerolinie však svou šanci na získání trhu, který jen u cest z Británie do USA představuje částku pět miliard dolarů, nevzdávají. Virgin Atlantic excentrického podnikatele Richarda Bransona tak například cestujícím první třídy nabízí sedadla, které je možné rozložit jako postele.

British Airways zase nechá v provozu oddělení speciálních služeb pro pasažéry concordu. Jeho zaměstnanci se budou dál starat o cestující první třídy a připravovat jim jídla na přání.