Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky se mluví o tom, že by tato povinnost mohla pro velké evropské aerolinky znamenat dodatečnou zátěž v řádu stovek milionů dolarů ročně, mohlo by ale jít i o miliardy.
"Aerolinky to mají s povolenkami těžší než energetické firmy, které mohou přejít na jiné technologie. Škodliviny budou stále produkovat, koupit si nová úspornější letadla jako třeba Dreamliner nemohou samozřejmě z roku na rok," řekl iDNES.cz Procházka.
Na dodání strojů jako je Dreamliner se navíc čeká i několik let. Je samozřejmé, že nová povinnost navýší náklady leteckých společností, které mají v době krize velké problémy. Například ČSA loni prodělala zhruba dvě miliardy korun.
Nové břemeno aerolinek zřejmě v budoucnu pocítí i zákazníci. "Zdraží to náklady aerolinek a pochopitelně to zdraží i létání," soudí Procházka.
O zvýšení nákladů dopravci mluví už delší dobu. Ministerstvo životního prostředí ale argumentuje tím, že budou dostávat do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek a budou nakupovat jen zbytek.
Zákon, který vyplývá z nařízení EU, dnes ve třetím čtení schválila Sněmovna. Nařízení má za úkol stlačit emise z letecké dopravy na úroveň, která byla v EU v letech 2004 až 2006. Za čtrnáct let od roku 1990 emise z letectví v Unii vzrostly o 87 procent.