"Lidé očekávají od aerolinek našeho typu plný servis," vysvětlil změnu šéf českého zastoupení British Airways Petr Duchek, proč se britský dopravce vrátil zpět k plnohodnotnému cateringu i na evropských linkách. Podle něj jsou reakce na takovou změnu jen pozitivní.
Klasické evropské aerolinie se po letech snah o snižování nákladů za každou cenu i na úkor cestujících vracejí k bohatšímu občerstvení na palubě. Snaží se tak více odlišit od nízkonákladových dopravců, u nichž stojí letenka obvykle mnohem méně, ale za občerstvení se platí. Někteří dopravci, například rumunský Tarom, se dokonce na evropských linkách vrátili k teplému jídlu.
"Myslím, že aerolinky už zjistily, že lepší je lidi neodrazovat od létání špatným nebo minimálním občerstvením," říká František Ševčík, místopředseda představenstva společnosti Alpha Flight, která dodává palubní jídlo například ČSA.
Ráno müsli, večer salát. Při přistání dostanete čokoládu
Změnu v občerstvení už loni provedla na evropských letech například Lufthansa. Její mluvčí Klaus Gorny přiblížil, že firma vrátila zpět malé občerstvení na vnitrostátní linky a rozšířila nabídku jídel na mezinárodních letech. "Nedostanete teď už stejný sendvič celý den, nabídku přizpůsobujeme denní době. Například ráno je čerstvé müsli, večer salát," popisuje Gorny.
Vylepšení jídel na palubě chystají i České aerolinie. Firma před časem v rámci experimentu se snižováním nákladů nakrátko silně omezila nabídku občerstvení zdarma, nakonec však jídlo a pití na palubu zdarma vrátila. Ale panují velké rozdíly v úrovni servisu. Nejlepší je při letech do Ruska, kde jsou cestující stále zvyklí, že se za cenu letenky i najedí. Už od května je u letů do Ruska výběr ze dvou teplých jídel i v ekonomické třídě.
Podobné vylepšení provedla firma podle mluvčí Hany Hejskové i při letech na Ukrajinu, kde teplý snack nahradilo teplé jídlo. Od zimní sezony ČSA vylepší i jídlo na nejkratších linkách: v byznys třídě rozšíří nabídku a zvětší porce, i v ekonomické třídě bude nově na počátku letu podáván nealko nápoj a na závěr košíkový servis, což znamená například rozdání čokolády.
Zahraniční cestovní kanceláře catering stále neobjednávají
Omezení může čekat klienty cestovních kanceláří. Tuzemské cestovky zatím u středomořských letů objednávají na palubu i teplé jídlo, ale v Evropě se rozmáhá trend šetření. "Objednávky letů, které máme od cestovních kanceláří v zahraničí, jsou stále častěji bez požadavku na catering," uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.
Jídlo na palubě přitom není pro aerolinky nijak drahou záležitostí. Podle Ševčíka existuje poměrně jednoduché pravidlo: catering dopravce stojí zhruba tolik jako nejdražší prodaná letenka. V případě letu po Evropě tak maximálně kolem dvaceti tisíc korun.
Podle prodejců letenek nepatří úroveň cateringu mezi hlavní důvody pro nákup letenky, ale jistou roli hraje. "Zákazníci se o catering zajímají a z toho profitují například Turkish Airlines," podotkl Josef Trejbal z Letuska.cz. Podle něj je za vylepšováním servisu snaha evropských dopravců nenechat se předběhnout asijskými konkurenty.