Celkové škody, které sopka napáchala, však mohou být daleko vyšší. Suma, s níž dnes Komise přišla, totiž zahrnuje pouze údaje od leteckých dopravců a od dvou velkých cestovních kanceláři. Letecký kolaps měl přitom dopadl na celý navazující byznys a ve velkém kvůli němu tratily například také hotely.
Kallas rovněž zdůraznil, že státy mohou aerolinkám pomoci i jinak než přímou finanční injekcí a mimořádně mohou upravit pravidla pro letecký provoz. Státy tak například mají zajistit, že letečtí dopravci si udrží letištní sloty, které nemohly využít během uzavření části evropského leteckého prostoru.
Janota: Stát peníze aerolinkám nedá
"Členské státy EU by měly být schopné udělit dočasné výjimky z omezení v případě leteckých řádů. Jde například o omezení, která se týkají nočních letů. Je důležité, aby se všichni pasažéři dostali domů co nejrychleji a nákladní letecká doprava se dostala zpět do normálu," uvedl eurokomisař pro dopravu.
Státní pomoc by se aerolinkám hodila. Kolaps je totiž zasáhl v době, kdy se vzpamatovávaly z dopadů finanční krize a bojovaly takřka o každého pasažéra. To se týká i Českých aerolinií, které odhadují ztráty na desítky milionů korun.
Ministr financí Eduard Janota však v reakci na prohlášení Evropské komise aerolinkám vzkázal, že jeho resort o ničem podobném neuvažuje. "V dané chvíli neuvažuji o žádné formě podpory," uvedl.
Členské státy by nicméně aerolinkám mohly odložit na časově omezenou dobu i splatnost poplatků, které dopravci platí řízení leteckého provozu. Brusel by měl časem zveřejnit i pravidla pro poskytování konkrétní finanční pomoci.
"Každá taková pomoc ale musí respektovat současná pravidla. Nemůže být použita k neférové podpoře společnosti, která se potýká s problémy, jež nejsou přímo způsobeny touto krizí (výbuchem sopky)," uvedl Kallas.