Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aerolinky natahují dobu letu. Aby mohly hlásit, že nemají zpoždění

  6:30aktualizováno  6:30
Čím dál víc letů přistálo bez zpoždění, chlubí se aerolinky po celém světě. Ve skutečnosti to ale neznamená, že by dopravci skutečně létali přesněji. Letadla totiž mají stále stejnou rychlost, přesto podle letových řádů trvá cesta v řadě případů déle než třeba před deseti lety. Dopravci si totiž uměle dobu letu navyšují, aby mohli tvrdit, že létají na čas. Důvodem jsou ale i delší vzdálenosti mezi terminály a ranvejí.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Tomáš HájekMAFRA

Ukázala to studie britské společnosti OAG, která se dlouhodobě zabývá daty v letecké dopravě. Srovnávala dobu letu uvedenou v letových řádech letos a v minulosti na vybraných frekventovaných trasách.

Například mezi letištěm Heathrow v Londýně a Edinburghem ještě v roce 2000 létaly téměř všechna letadla za hodinu a patnáct minut, dnes mají v letových řádech o deset až patnáct minut navíc. Podobné je to mezi Madridem a Barcelonou, kde se doba letu prodloužila u většiny dopravců o třicet minut.

Zatímco u linky Londýn - Edinburgh vidí OAG jako důvod prodloužení přeplněné letiště v Heathrow, u trasy Barcelona - Madrid spíše marketing. Na trase je totiž velká konkurence rychlovlaků a aerolinky se tak chtějí chlubit tím, že létají přesně.

OAG uvádí i příklad, že dopravci mají na stejný trasách velké rozdíly v časech i při stejném typu letadla. Například mezi Londýnem a Chicagem ve směru z Evropy uvádí British Airways dobu letu 8 hodin a 55 minut s Boeingem 777, stejné letadlo American Airlines letí podle letového řádu o hodinu déle.

Stojí za tím i jiné důvody, říká studie

„Je zřejmé, že uváděná doba letu se na některých trasách prodlužuje. Není ale jednoduché vinit aerolinky, že to dělají jen kvůli tomu, aby si vylepšili ukazatele dochvilnosti,“ uvádí však studie. Jako jeden z důvodů prodlužování „blokových hodin“, tedy času od ukončení nástupu do letadla do přistání, uvádí například hustý letecký provoz nebo posuny ranvejí dál od terminálu.

Například na novou ranvej v Amsterodamu, kterou tu postavili kvůli snížení hluku, letadla jedou od letištních budov 15 minut.

Podle oficiálních statistik se za let bez zpoždění považuje takový, který se vejde do intervalu 15 minut po plánovaném příletu. V žebříčku OAG, který ale zahrnuje některé nízkonákladové společnosti, figuruje na prvním místě za rok 2014 společnost Air Baltic, která letěla včas u 94 % letů, následovaná Hawaiian Airlines a Austrian Airlines, které se dostaly ještě nad hranici 90 %.

Zpoždění sleduje i pražské Letiště Václava Havla. Podle jeho statistik od ledna do října letělo letos 80 % letů na čas, průměrné zpoždění bylo asi deset minut.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hejtman Jiří Štěpán (zleva) a premiér Bohuslav Sobotka u stavby dálnice D11 v...
Dostavba D11 v ohrožení. Povolení blokují Děti Země i majitelky pozemků

Několikaměsíční zpoždění může nabrat pokračování dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Děti Země a majitelky pozemků napadly stavební povolení a ministerstvo...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.