Aerolinky kvůli rostoucím cenám ropy oznamují tento týden další zdražení letenek. Například Lufthansa si začne účtovat za palivo k letence na evropských letech za každý úsek 35 eur za drahé palivo, tedy o čtyři eura více než dosud. U dálkových linek zdraží o 12 eur na 134 eur.
Drahá ropa, která tento týden vyšplhala na devítiměsíční maximum, dohnala k obnovení palivového příplatku i společnost Emirates, která se mu dosud většinou vyhýbala a zavedla ho v minulosti pouze jednou. Cestující v ekonomické třídě si na letu z Prahy do Dubaje připlatí 8 eur každým směrem, při delších letech 12 eur.
"Reagujeme na podstatné zvýšení našich nákladů na palivo. Emirates vznikly značné náklady již absorbováním nedávného zvýšení cen, příplatek nám dá možnost reagovat rychleji na tržní podmínky spíše, než delší proces začleňování ceny ropy do ceny letenky," uvedl šéf českého zastoupení Emirates Bořivoj Trejbal.
České aerolinie jednoznačně neodpověděly. "Průběžně sledujeme vývoj na trhu. Konečná cena letenky je stanovována na základě principu takzvané dynamické cenotvorby, kde svou roli hraje souhrn faktorů. Cena paliva je jedním z nich, nikoliv jediným," uvedla mluvčí ČSA Hanka Hejsková.
Letenka zdarma za deset tisíc
Už v lednu zvýšily palivové příplatky například Air France-KLM nebo Delta Air Lines. Zdražení příplatků je nevýhodné i pro cestující, kteří sbírají u aerolinek míle a chtějí si vybrat odměnu v podobě letu zdarma. Zdarma je totiž jen letenka bez poplatků, všemožné příplatky si musí lidé zaplatit. Při dálkových letech přes Atlantik tak lidé za letenku "zdarma" zaplatí běžně i přes deset tisíc korun na taxách.
Palivové příplatky navíc rostou podstatně rychleji než samotná cena ropy. Například ceny ropy v eurech jsou teď prakticky na stejné výši jako v červenci 2008. Lufthansa si v té době účtovala u evropských letů 27 eur navíc, teď chce po pasažérech 35 eur.
Mluvčí Lufthansy Aage Dunhaupt nevidí v takovém rozdílu nic zvláštního. "Cena ropy se v cenách příplatků projevuje někdy až s osmnáctiměsíčním zpožděním," vysvětlil Dunhaupt. Podle něj je rychlejší zdražení příplatků dané i tím, že zkrachovala spousta firem zabývajících se zajištěním aerolinek proti rostoucím cenám leteckého benzinu, tzv. hedgingem. "Není tolik firem, které se tomuto věnují a cena hedgingu je tak vyšší," dodal.