Firma díky tomu chystá další rozšíření výroby, především u složitějších operací s vyšší přidanou hodnotou.
Podle slov generálního ředitele AGC Automotive Czech Jiřího Markuciho půjde hlavně o takzvané AVO operace. "Automobilky od nás už nechtějí jen samotné sklo, ale sklo osazené mnoha dalšími přídavnými díly. A je to také způsob, jak se odlišit od konkurence, ohnout sklo už umí kdekdo," vysvětlil Markuci.
I přes letošní pokles prodejů nových osobních aut v Evropě zatím AGC Chudeřice nezaznamenalo větší propad v objednávkách. "Jde maximálně o jednotky procent. Máme naštěstí velmi široké portfolio zákazníků, takže pokud se nedaří jedné značce, kompenzuje to růst jiné," vysvětlil Markuci. V Chudeřicích loni vyrobili 22,5 milionu čelních a bočních skel, dalších půl milionu šlo na trh s náhradními díly.
Podle Markuciho se v poslední době projevuje u automobilek čím dál větší snaha přicházet s více typy aut a zkracování výrobního cyklu. "Počet aut vyrobených v Evropě se nezvyšuje, ale počet různých typů skel rozhodně ano," podotkl Markuci. Skla z chudeřického AGC má v Evropě každý pátý nový automobil.
Lehčí, modernější a propracovanější
Už dávno přitom neplatí, že autoskla jen chrání cestující před venkovním prostředím. Automobilky k nim přidávají čím dál více funkcí, například různé typy antén, kamer a vyhřívání. V AGC teď vyvíjejí sklo, které se umí zatemnit podle intenzity slunečního světla, nebo pracují na integraci světel do stále oblíbenějších panoramatických střech. Firma má v Chudeřicích 25 vlastních vývojářů, hlavní vývoj však provádí mateřská firma v Belgii a Japonsku.
Velkým trendem je také snižování hmotnosti, proto se používají čím dál tenčí skla, ale při zachování bezpečnostních norem. Ty se navíc nadále zpřísňují, zejména jejich optické vlastnosti a životnost. "Váha čelního skla klesla za posledních deset let v průměru z 15 na 10,5 kilogramu," dodal Markuci.
Tržby firmy jdou do miliard
Snaha o co nejlehčí skla je dobře patrná i u bočních skel - končí doby, kdy například boční sklo bylo po celé šířce dveří upevněno ve stahování: dnes už častěji drží jen za výstupek skla, zbytek je odříznut. "Šetří se každý gram na autě," potvrdil Markuci.
AGC Automotive Czech zaměstnává v Chudeřicích téměř 1 800 lidí, za dva roky stoupl počet zaměstnanců o tři stovky. Čím dál větší automatizaci a menší požadavek na počet zaměstnanců nahrazují právě AVO operace, u kterých je zatím podíl lidské práce v porovnání se strojovou výrobou autoskel podstatně vyšší.
Firma dosáhla v roce 2011 zisku 77 milionů korun při tržbách přes 3,5 miliardy. Novější výsledky dosud firma nezveřejnila