Podle Ekologického právního servisu (EPS) se takto chovají například řetězce Delvita a Ahold. Právníci EPS obě firmy vyzvaly, aby prodej napodobenin mléčných výrobků upravily. Delvita i Ahold obvinění z klamání zákazníků odmítly.
Mluvčí SOS Ivana Picková uvedla, že na českém trhu jsou k dostání napodobeniny sýrových produktů, šlehačky či másla, které jsou místo mléka vyrobené z rostlinných tuků.
"Svým vnějším provedením, zavádějícími názvy a zejména umístěním mezi pravými mléčnými výrobky vzbuzují zdání, že se jedná o skutečné mléčné výrobky. Tento způsob považuje SOS a právníci EPS za klamavý," uvedla.
Základem levnějších napodobenin mléčných výrobků jsou ztužené rostlinné tuky, což podle Pickové podstatně ovlivňuje nejen jejich chuť, ale také nutriční význam pro lidský organismus.
Obaly náhražek vyrobených z rostlinných tuků svým tvarem a grafickým zpracováním podle Pickové napodobují původní mléčné výrobky. SOS a EPS vadí, že jejich umisťování mezi pravé mléčné výrobky a zvýrazňování výhodné ceny v obchodech i reklamních materiálech může vést k oklamání spotřebitelů.
Mluvčí Delvity Petr Uchytil řekl, že značení všech výrobků odpovídá platné legislativě a zákazníci řetězce si na způsob prodeje napodobenin mléčných výrobků nestěžují.
"Chceme, aby zákazník měl možnost si na stejném místě vybrat, zda si koupí mléčný výrobek či jeho rostlinnou alternativu. Podobně umisťujeme i biovýrobky. Pokud by se ale ukázalo, že zákazníci jsou tím zmateni, tak jsme schopni na to reagovat například formou jiného označení. Zatím se k tomu nechystáme," uvedl.
Podobně se vyjádřila i společnosti Ahold, která v Česku provozuje síť supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova.