Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Číňané vstupují do Air France, Branson ztrácí většinu ve Virgin Atlantic

  9:50aktualizováno  9:50
Britský miliardář Richard Branson ztrácí majoritní podíl v aerolinkách Virgin Atlantic, které před více než třiceti lety zakládal. Prodej třetiny akcií je součástí velké transakce mezi Deltou, China Eastern a Air France. Pro čínského dopravce je to první investice do západních aerolinek.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Podle ve čtvrtek zveřejněné dohody koupí americké Delta Air Lines a čínské China Eastern Airlines každá po desetinovém podílu v Air France-KLM.

Tento dopravce současně kupuje 31 % Virgin Atlantic, kde mě dosud hlavní slovo jejich zakladatel Branson. Ten má zůstat šéfem i nadále, ale nebude mít už majoritu. Už dříve totiž prodal 49 % americké Deltě. Ve firmě mu zůstane pětina.

China Eastern chce na Ruzyni vybudovat dopravní uzel

Za podíl v Air France zaplatí Delta a China Eastern dohromady 751 milionů euro, podíl ve Virgin Atlantic se prodává za 220 milionů liber.

Obchod je součástí nové aliance, kdy si trojice dopravců bude vzájemně sdílet kapacitu na transatlantických letech a koordinovat časy letů. Kromě toho, že podobný krok už učinily American Airlines a British Airways, je důvodem i rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců přes Atlantik.

Značka Virgin Atlantic zůstane i nadále. „S přibývajícím věkem chci mít jistotu, že firma má potřebné základy pro to, aby mohla prosperovat a růst dalších 50 let,“ napsal Branson v dopise zaměstnancům. Společnosti, která ročně přepraví kolem 5 milionů cestujících, v posledních letech klesají tržby.

Největší hráč nad Atlantikem

Spojení Delty, Air France-KLM a Virgin Atlantic udělá z nové transatlantické aliance největšího hráče na trasách mezi Evropou a Severní Amerikou. Vstup China Eastern aktéři vysvětlují jako krok „ke konsolidaci na vysoce rostoucím trhu“.

Branson začínal s letectví v době, kdy vybudoval úspěšné hudební vydavatelství - v polovině osmdesátých let otřásl ve Velké Británii tehdejším monopolem British Airways. Ty zůstávají největším rivalem aerolinek.

Delta Air Lines jsou pár let po bankrotu v dobré kondici. Firma koupila podíl v brazilském dopravci Gol a dokončuje nákup 49 % v AeroMexico. V China Eastern drží několik procent akcií.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.