(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Číňané vstupují do Air France, Branson ztrácí většinu ve Virgin Atlantic

  • 4
Britský miliardář Richard Branson ztrácí majoritní podíl v aerolinkách Virgin Atlantic, které před více než třiceti lety zakládal. Prodej třetiny akcií je součástí velké transakce mezi Deltou, China Eastern a Air France. Pro čínského dopravce je to první investice do západních aerolinek.

Podle ve čtvrtek zveřejněné dohody koupí americké Delta Air Lines a čínské China Eastern Airlines každá po desetinovém podílu v Air France-KLM.

Tento dopravce současně kupuje 31 % Virgin Atlantic, kde mě dosud hlavní slovo jejich zakladatel Branson. Ten má zůstat šéfem i nadále, ale nebude mít už majoritu. Už dříve totiž prodal 49 % americké Deltě. Ve firmě mu zůstane pětina.

China Eastern chce na Ruzyni vybudovat dopravní uzel

Za podíl v Air France zaplatí Delta a China Eastern dohromady 751 milionů euro, podíl ve Virgin Atlantic se prodává za 220 milionů liber.

Obchod je součástí nové aliance, kdy si trojice dopravců bude vzájemně sdílet kapacitu na transatlantických letech a koordinovat časy letů. Kromě toho, že podobný krok už učinily American Airlines a British Airways, je důvodem i rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců přes Atlantik.

Značka Virgin Atlantic zůstane i nadále. „S přibývajícím věkem chci mít jistotu, že firma má potřebné základy pro to, aby mohla prosperovat a růst dalších 50 let,“ napsal Branson v dopise zaměstnancům. Společnosti, která ročně přepraví kolem 5 milionů cestujících, v posledních letech klesají tržby.

Největší hráč nad Atlantikem

Spojení Delty, Air France-KLM a Virgin Atlantic udělá z nové transatlantické aliance největšího hráče na trasách mezi Evropou a Severní Amerikou. Vstup China Eastern aktéři vysvětlují jako krok „ke konsolidaci na vysoce rostoucím trhu“.

Branson začínal s letectví v době, kdy vybudoval úspěšné hudební vydavatelství - v polovině osmdesátých let otřásl ve Velké Británii tehdejším monopolem British Airways. Ty zůstávají největším rivalem aerolinek.

Delta Air Lines jsou pár let po bankrotu v dobré kondici. Firma koupila podíl v brazilském dopravci Gol a dokončuje nákup 49 % v AeroMexico. V China Eastern drží několik procent akcií.