Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nízkonákladovka AirAsia vznikla na troskách menších aerolinek Malajsie

  16:55aktualizováno  16:55
Společnost AirAsia, jejíž letadlo zmizelo v neděli nad ránem v Indonésii, bývala státními malajsijskými aerolinkami. Když se dostala do problémů, koupil ji malajsijský podnikatel a udělal z ní první asijskou nízkonákladovou společnost se sídlem v Kuala Lumpur.

Airbusy nízkonákladových indonéských aerolinek AirAsia | foto: AP

Podle serveru BBC bývala AirAsia státní malajsijskou společností, avšak zápasila s problémy. Roku 2001 je vyřešil Malajsijec Tony Fernandes, který do té doby podnikal v hudebním průmyslu. Značně zadlužené aerolinky koupil za symbolickou cenu 25 centů.

Fernandes zachoval název, ale vytvořil první asijskou nízkonákladovou leteckou společnost řízenou heslem Létat může každý. Dnes AirAsia létá do 15 zemí a do sta destinací. Mnoho těchto letů zajišťují dceřiné společnosti, které v názvu ponechávají AirAsia; jednou z nich je Indonesia AirAsia.

Tato společnost zajišťuje 30 linek do Thajska, Malajsie, Indonésie, Singapuru a Austrálie pouze jedním typem letadla, jímž je Airbus 320. Fernandesova mateřská firma v Indonesia AirAsia vlastní 49 procent, zbytek mají indonéští podílníci, přesně podle indonéského zákona, který zakazuje většinové zahraniční vlastnictví v domácích firmách. Indonesia AirAsia má místního šéfa, jímž je Sunu Widyatmoko.

Majitel nízkonákladových aerolinek AirAsia Malajsijec Tony Fernandes na tiskové konferenci po zmizení boeingu (28. prosince 2014).

Majitel nízkonákladových aerolinek AirAsia Malajsijec Tony Fernandes na tiskové konferenci po zmizení boeingu (28. prosince 2014).

AirAsia podobně jako ostatní nízkonákladové společnosti poskytuje jednotnou třídu bez možnosti luxusního cestování. V přehledu za třetí čtvrtletí uváděla, že za tři měsíce přepravila 5,3 milionu lidí a že její zisk činil před zdaněním 26,5 milionu ringgitů (173 milionů korun). Počet pasažérů přepravených společností Indonesia AirAsia však za stejné období poklesl o desetinu, protože společnost zrušila některé linky.

Fernandes poskytuje rozhovory většinou v džínech a čepici s logem své společnosti a je tak malajsijskou verzí magnáta Richarda Bransona. Podobně jako Branson, který svým podnikáním v 80. letech předčil British Airways, chce také Fernandes ohrozit zavedené letecké společnosti včetně Malaysian Airlines.

Fernandes patří k nejbohatším Malajsijcům a v Británii vlastní fotbalový klub Queens Park Rangers. Je mediálně obratný; krátce po zveřejnění zprávy o zmizení letadla podpořil na Twitteru rodiny cestujících a odjel do Surabaje, odkud pohřešovaný letoun startoval.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.