Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Trik Airbnb: láká na nižší cenu, než jakou po přihlášení zaplatíte

  5:00aktualizováno  5:00
Ubytovací server Airbnb zobrazuje nižší ceny nepřihlášeným uživatelům než těm přihlášeným. Pro objednání je ale nutné být přihlášený, směrodatná je tedy vždy dražší varianta. Podle oslovených právníků je to nejspíš v rozporu se zákonem. Česká obchodní inspekce začne podnět prošetřovat.

Ilustrační foto | foto: Reuters

Představte si, že si v nabídce e-shopu vyberete mobilní telefon za 5 000 korun. Poté, co se coby uživatel přihlásíte na svůj účet u obchodníka, ale jeho cena najednou záhadně vyroste na 5 200 korun. Nezmění se přitom poštovné, pojištění, zkrátka nic. Nejspíš by se vám to nelíbilo. A navíc se to nesmí.

Velmi podobnou situaci ale zažívají uživatelé, když si objednají ubytování přes společnost Airbnb, která zprostředkovává krátkodobé soukromé pronájmy. Nepřihlášeni vyplníte všechny konkrétní údaje jako termín a počet hostů. Stránka vám u daného ubytování vypočítá celkovou cenu v českých korunách i vám ukáže, co vše zahrnuje (zpravidla sestává z částky za ubytování a servisního poplatku).

Pro objednání se ale musíte přihlásit. V ten moment vám už vyskočí nová cena. Zpravidla o 2 až 3 procenta vyšší. Zatímco základní částka se nemění, o přibližně čtvrtinu vzroste servisní poplatek.

Stejné pokoje, různé ceny pro přihlášené a nepřihlášené.

Cena za víkend v Praze tak zdraží o padesátikorunu, týden pro čtyřčlennou rodinu v Dubrovníku už je ale dražší o osm stovek a šest dní v bytě v San Francisku o 1 120 korun navíc.

Poslední příklad je zajímavý tím, že se tam po přihlášení nezvyšuje jen servisní poplatek, ale i daň z obsazenosti. Tedy obdoba českého turistického poplatku, který Airbnb do ceny promítá jen v několika městech (třeba v Praze to odmítá dělat).

Fotogalerie

Zástupci Airbnb do úterního večera na otázky iDNES.cz neodpověděli, přestože jim je redakce zaslala před týdnem. Česká externí PR manažerka Airbnb Markéta Kuprová pouze zprostředkovala e-mail od „tiskového mluvčího Airbnb pro oblast střední a východní Evropy“, ve kterém obecně vysvětluje, že firmě vznikají náklady s převodem měn.

„Pokud platíte v odlišné měně, než je měna země hostitele, účtujeme si 3% směnný poplatek z celkové sumy. Ten je použit na náklady spojené s držením částky a pokrytí kurzového rizika,“ uvádí.

Vzhledem k tomu, že třeba američtí uživatelé mají zobrazeny stejné ceny přihlášení i nepřihlášení (ať jedou kamkoli), nebude nejspíš situace univerzální. Možné je, že jsou takto zpoplatněni jen uživatelé platící menšinovými měnami.

Právníci: Vypadá to na nedovolenou praktiku

Proč navíc k tomuto zdražení v Česku (a nejspíš i dalších zemích) přichází až po přihlášení, když už předtím se ceba ukazuje v korunách, ale z Airbnb nevysvětlili vůbec.

Ve středu večer (tedy přibližně den po původní uzávěrce článku) potom přišel e-mailem od mluvčího Airbnb ještě stručný dodatek: „Jsme si vědomi tohoto problému a pracujeme na jeho řešeni.“

Bez ohledu na to, co je příčinou „dvojích cen“ v nich oslovení právníci specializující se na obchodní či internetové právo vidí problém. „Popsaný příklad zřejmě naplňuje znaky tzv. online cenové diskriminace, která je bez ohledu na důvod či kritérium diskriminace v České republice zakázána zákonem o ochraně spotřebitele pod pokutou až 3 miliony korun,“ říká právnička Tereza Jandáčková z advokátní kanceláře Novalia.

Obdobně problematiku vidí i Jan Tomíšek z advokátní kanceláře Rowan Legal. „Nabízení služeb prostřednictvím webu podnikatele za cenu, která je pro nepřihlášené uživatelé nižší než cena pro uživatele přihlášené, s tím, že bez přihlášení není možné vůbec nabídku přijmout a reálně tak lze službu využít jen za cenu vyšší, je dle našeho názoru možné považovat za nekalosoutěžní jednání ve formě klamavé reklamy,“ říká.

Dodává, že zároveň se může jednat o nekalou obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele, za kterou hrozí pokuta až 5 milionů korun.

ČOI se na praktiku podívá

Stejný názor na věc má i ředitel české Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. „Internetový obchod nemůže nabízet zboží za cenu, za kterou jej pak není možné zakoupit,“ přirovnává Vetyška situaci ke klasickým e-shopům.

Tak jako pro oslovené právníky či experty byla situace nová i pro Českou obchodní inspekci (ČOI). Tedy pro orgán, který na tento druh problémů dohlíží a případně za přečiny uděluje sankce.

„V obecné rovině mohu sdělit, že informace o ceně je jedna z nejdůležitějších pro spotřebitele, má být úplná a konzistentní v každém kroku objednávky,“ říká mluvčí ČOI a dodává, že „podnět je důvodem k prošetření ze strany České obchodní inspekce“.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Češi nakupují na webu jako diví, za šest měsíců utratili 46 miliard

Internetoví prodejci letos předpokládají, že jejich obrat poprvé překročí magickou stomiliardovou hranici. Výsledky za první pololetí ukazují, že k tomuto cíli...  celý článek

Ilustrační snímek
V doplňku na podporu erekce našla inspekce látku, která je jen na předpis

Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla v doplňku stravy pro podporu erekce s názvem MAXXES nepovolenou látku sildenafil, která může být pouze v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.