Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejtišší airbus už létá s lidmi. První A350 vyslali Katarci do Frankfurtu

  5:00aktualizováno  5:00
V komerční letecké dopravě se po letech objevilo další nové letadlo. Katarský dopravce Qatar Airways poprvé nasadil Airbus A350 na pravidelnou linku. Nový stroj, který konkuruje především americkému Dreamlineru, má zatím téměř osm set objednávek.

První linkou, kde nový Airbus A350 XWB vzlétl, je spojení Qatar Airways mezi Frankfurtem a katarským Dauhá. Qatar Airways jsou prvním zákazníkem Airbusu, který s letadlem létá. 

„Jde o letadlo, které mění zážitek z cestování,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. Katarci mají objednáno celkem 80 letadel tohoto typu, což je více než desetina z celkového počtu 780 závazných objednávek. Některým dopravcům ale už došla s čekáním na nové letadlo trpělivost: Emirates například loni zrušily objednávky na 70 strojů.

„Letadlo má o čtvrtinu menší spotřebu, cestující si mohou užít i velmi tichý let,“ řekl prezident Airbusu Fabrice Bregier. Je nejtišším širokotrupým letounem se dvěma motory na světě. Finální montáž probíhá ve francouzském Toulouse.

Airbus na vývoji pracoval téměř deset let, poprvé jeho vývoj oznámil v roce 2004. Devět let poté vzlétl stroj k prvnímu letu, avšak teprve minulý týden začal vozit cestující a dopravcům přinášet peníze. 

Druhé letadlo nasadí do provozu Qatar Airways od března na druhou linku do Frankfurtu. Verze pro Qatar Airways má 283 sedaček. 

Airbus A350 je evropskou odpovědí na Boeing 787 Dreamliner, který začal poprvé vozit cestující už na konci roku 2011. Podobně jako Dreamliner je z velké části vyrobený z lehčích kompozitů a slitin titanu a hliníku. Právě to vede k nižší spotřebě. Podobně jako Dreamliner měl i Airbus A350 několikaleté zpoždění, než poprvé vzlétl. Společnost původně chtěla jen mírně inovovat svůj model A330, nakonec ale vyvinula úplně nové letadlo. 

Airbus A350 se bude prodávat v různých verzích, firma minulý týden oznámila, že do největší verze přidá dalších 20 sedaček a celková kapacita tak může stoupnout až na 389 míst. Výrobce tím může současně více bojovat i proti chystanému novému letadlu Boeing 777X, které má začít létat od roku 2020.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.