Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Největší letadlo světa má další problém. Airbus musí zpomalit výrobu

  18:42aktualizováno  18:42
Výroba největšího osobního letadla na světě zůstane i příští rok pro společnost Airbus ztrátová. K zákazníkům se tak dostane oproti původním předpokladům méně Airbusů A380, než firma plánovala.

Airbus A380 společnosti Emirates | foto: Emirates

Za posledním omezením produkce je nová dohoda s největším odběratelem Airbusů A380, kterým je společnost Emirates. Dubajský dopravce se rozhodl posunout o rok dodávku celkem dvanácti kusů.

Airbus už letos v létě oznámil snížení produkce na dvanáct letadel ročně v roce 2018. Ještě loni jich přitom vyrobil za celý rok sedmadvacet. Firmě se tak stále vzdaluje doba, kdy se investice do vývoje letadla ve výši 25 miliard eur vůbec vrátí. Čím dál častěji se tak objevují mezi analytiky názory, zda by neměl Airbus celý projekt odpískat.

Emirates se rozhodly posunout dodávku letadel kvůli technickým problémům s motory Rolls-Royce. Emirates dosud používá ve svých letadlech A380 motory od General Electric, přechází ale ke konkurenci a jeho modelu motoru Rolls-Royce Trent 900.

Emirates jsou pro Airbus klíčovým zákazníkem, mají objednáno stále nejvíce letadel. Jenže nové objednávky od jiných dopravců nepřicházejí. Velká očekávání měl Airbus od velkého obchodu s Iran Air, který si ale nakonec do nákupu stovky letadel nevybral jediný A380. Airbus zatím dodal 196 letadel A380, objednávky má na 126. Původní plány počítaly s dvanácti sty letadly vyrobenými za dvacet let.

Letadla jsou přitom mezi cestujícími velmi oblíbená, aerolinky jsou ale kvůli jejich velikosti i ceně opatrné v nákupu. „Aerolinky, které si A380 pořídily, je považují za fantastické letadlo. Stejně tak cestující. Ale aerolinky jsou mnohem opatrnější a A380 má opravdu hodně sedaček, které musí zaplnit,“ vysvětlil listu The Guardian letecký analytik John Strickland.

Airbus uvedl, že by se výroba mohla dostat na nulu v případě, že jich bude vyrábět dvacet ročně. Takové úrovně dosáhl ale jen v roce 2015.

Podívejte se, kolik práce dá nalakování letadla:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.