Rekordní objednávky jim zajistila poptávka nízkorozpočtových aerolinek a asijských dopravců.
Ještě na konci listopadu vypadal zápas gigantů jinak - Boeing vedl s 827 letouny, Airbus měl prodaných jen 678.
Evropanům ale v prosinci pomohl zájem z Číny, kam prodali 150 letounů - více zde
Celkem Airbus uzavřel smlouvy na 1 055 letadel, Boeing na 1 002 strojů. Evropané porazili Američany i v dodávkách již hotových letounů. Z továren Airbusu odešlo 378 strojů, zatímco z Boeingu jen 290, píše agentura Reuters.
Prodej letadel vynesl Airbusu 22,3 miliard eur (kolem 646 miliard korun) a patří mu 55 procent trhu. Ziskovost tržeb uvádí Airbus jako desetiprocentní, z čehož vyplývá zisk kolem 2,2 miliardy eur.
"Rok 2005 byl ve znamení cenové války s Boeingem, ale je vidět, že jsme v boji uspěli," prohlásil prezident Airbusu Gustav Humbert.
Evropané ale přiznali, že jejich rival je lepší v prodeji velkých letadel. Hodlají to ale změnit. "Během následujících dvou let se musíme vzchopit k tomu, aby podíl na trhu s velkými letadly byl mezi námi a Boeingem alespoň padesát na padesát," cituje Humberta Reuters.
JAKÝ BYL ROK 2005 PRO AIRBUS A BOEING? | ||
Airbus | Boeing | |
Počet objednaných letadel | 1 055 | 1 002 |
Počet vyrobených letadel | 378 | 290 |
Počet objednávek u chystaných novinek | 172 (A350) | 235 (Boeing 787) |