Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus odstartoval projekt obřího letadla

  11:42aktualizováno  11:42
Partneři evropského konsorcia Airbus v Paříži oficiálně oznámili spuštění projektu obřího dopravního letadla A3XX a přeměnu konsorcia v soukromou společnost, k níž dojde v lednu 2001. Obří letoun se bude montovat ve francouzském Toulouse, zatímco vybavení interiéru se bude instalovat v Hamburku. Spory o místě montáže byly poslední velkou překážkou, která bránila definitivnímu spuštění celého projektu.

V Hamburku se nyní montují typy A319 a A321, zatímco v Toulouse se vyrábí nejpopulárnější typ A320.

Oznámení umožňuje vedení konsorcia nabízet nové letadlo k prodeji a prakticky tak definitivně rozhodlo o tom, že A3XX se bude skutečně vyrábět.

Počítá se s tím, že výroba by měla začít koncem letošního roku a největší civilní dopravní letadlo by mělo začít sloužit koncem roku 2005.

Airbus A3XX s dvěma podlažími a kapacitou od 550 do 650 pasažérů je zatím nejvelkorysejším projektem evropského konsorcia. Je konkurencí Boeingu 747, který má dosud v kategorii obřích dopravních letadel monopol.

Letoun A3XX by měl reagovat na očekávaný vzestup letecké dopravy a na rostoucí přetíženost velkých letišť.

Boeing naopak dosud počítal s nižší poptávkou po letadlech pro 400 až 500 cestujících, avšak poté, co několik leteckých společností dalo najevo vážný zájem o A3XX, vedení Boeingu před několika týdny v Paříži oznámilo, že je připraveno vyrábět rozšířenou verzi svého "jumba".

A3XX má být nabízeno v sedmi verzích a cenou mezi 213 až 246 miliónů dolarů za kus.

Airbus vytvořily v roce 1970 Německo a Francie, k nimž se postupně připojily Británie a Španělsko.

Dosavadní podílníci Airbusu Aérospatiale Matra, DaimlerChrysler Aerospace (DASA) a Casa vytvořily letos evropský koncern EADS, který má 80 procent konsorcia, zatímco British Aerospace vlastní zbývajících 20 procent.

Přeměna Airbusu v soukromou společnost by měla koncentrovat aktiva podílníků, omezit překrývající se struktury a přinést větší pružnost v konkurenci s Boeingem.

Nová společnost se bude jmenovat Airbus Integrated Company (AIC) a bude jí předsedat dosavadní šéf Airbusu Francouz Noël Forgeard. Stejně jako dosud ji bude z 80 procent vlastnit koncern EADS a z 20 British Aerospace.

Airbus 3XX bude největším letadlem na světě, první pasažéry by mělo přepravit už v roce 2005. Na dvou palubách nalezne místo 555 cestujících.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vozíky si následně převezmou pracovníci vyskladňující zboží. Ti opět skenují...
Amazon přidá na hodinové mzdě desetikorunu. Vedoucí si polepší o 6 procent

Americký internetový prodejce Amazon zvýší v Česku od září nástupní mzdu o osm procent. Hodinová sazba se tak zvýší na 135 korun, vedoucím týmu stoupne o 5,9...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.