Vedení společnosti oznámilo, že se po měsících nejistoty rozhodlo postavit přepracovanou verzi letounu A350 nazvanou A350 XWB (extra wide body).
Nový letoun má Airbusu pomoci vybojovat větší podíl na trhu na úkor konkurenčního Boeingu. Tomu se hrnou objednávky na Dreamliner 787, který má stejně jako A350 patřit do nejnovější generace letounů.
Navíc se Airbus potýká s velkými problémy kvůli zpoždění superobřího letounu A380, na jehož vývoj se firma soustředila v poslední době především. Odborníci se shodují, že díky tomu zaspala v kategorii středně velkých letadel a pro Boeing pak nebylo obtížné ji se svým Dreamlinerem 787 předběhnout.
A350 XWB poprvé vzlétne v roce 2013, v té době už ale Boeing 787 bude pět let na nebi.
Vývoj a výroba A350 XWB si podle odborníků vyžádá investice ve výši 10 miliard eur (přibližně 280 miliard korun). Právě kvůli finanční náročnosti a nejistým zdrojům financování hrozilo zastavení projektu. - více zde
Podle vedení EADS bude projekt financovaný především z hotovostních toků společnosti a další potřebné peníze přinesou investoři. Úspěch bude také z velké části záviset na úsporných opatřeních zavedených v Airbusu kvůli zpoždění A380.
Ze zprávy není zřejmé, zda Airbus část výdajů neuhradí ze státních peněz. Případné použití peněz ze státní pokladny by ale mohlo ještě více vyostřit spory s USA.
Na vývoj původního A350 totiž Airbus použil státní půjčky v hodnotě přes jednu miliardu eur a Spojené státy kvůli tomu podaly stížnost ke Světové obchodní organizaci.