Airbus A380 je největším dopravním letadlem na světě - vejde se do něj až 538...

Airbus A380 je největším dopravním letadlem na světě - vejde se do něj až 538 cestujících. Od roku 2017 navíc hodlá výrobce do ekonomické třídy A380 přidat do každé řady sedačku navíc. | foto: Airbus

Economy minus. Airbus chce v letadlech posadit až 11 lidí do řady

  • 336
Výrobci letadel a aerolinky vymýšlí nové způsoby, jak do stejně velkých letadel natěsnat více cestujících než dosud. Zatím nejdále pokročil Airbus. Od roku 2017 začne nabízet uspořádání svých největších letadel Airbus A380 s jedenácti sedačkami v jedné řadě. Dosud vedle sebe sedí maximálně deset lidí.

Airbus své plány potvrdil definitivně na veletrhu Aircraft Interiors Expo v Hamburku. Novým uspořádáním, které zhorší komfort cestujících na palubě, chce oslovit hlavně aerolinky, které provozují linky s nepříliš movitými zákazníky. Ti totiž řeší hlavně cenu, nikoliv pohodlí. O nové nabídce informoval server Aviation Week.

Airbus se už dohodl na dodávce takových sedaček se dvěma jejich výrobci: firmami Zodiac a Geven. Neznamená to však, že takové uspořádání bude ve všech nových airbusech A380. Firma jen rozšíří možnost, kolik lidí se do letadla může vejít.

Nové uspořádání zahustí hlavně sezení uprostřed letadla: po krajích budou nadále tři sedačky vedle sebe v jedné řadě, prostřední bude mít pět vedle sebe. Dosud je maximem deset sedaček v řadě. Změnou mohou aerolinky přidat až dalších 45 míst, které mohou být dalším příjmem na pokrytí nákladů na let. Airbus ale nečeká, že dopravci celou ekonomickou třídu předělají do „sardinkové“ verze. 

Plány na 11 sedaček v řadě inicioval největší zákazník na airbusy A380, letecká společnost Emirates. Aerolinky však nakonec usoudily, že takové sardinkové uspořádání by jí vzalo image kvalitního a pro někoho až luxusního dopravce. 

14.dubna 2015 v 11:59, příspěvek archivován: 16.dubna 2015 v 22:20

Airbus' 11-across A380 Y seating. Thin armrests and lack of sideways space. @BTUK @btmideast via @thatjohn pic.twitter.com/9r9vtGFsCT

Podle viceprezidenta Airbusu Ingo Wuggetzera současné uspořádání do tří tříd (první, byznys a ekonomická) už neodpovídá požadavkům na trhu. Už dříve, především kvůli krizi, začaly některé aerolinky nabízet kvůli restrikcím na služební cesty třídu Economy Plus, která je komfortem i cenou kompromisem mezi ekonomickou a obchodní třídou. „V poslední době procházely změnami jen první a byznys třída, ale v nich cestuje jen šest procent cestujících,“ dodal Wuggetzer. Podíl cestujících v prémiových třídách přitom navíc klesá. 

Nově proto bude Airbus nabízet tři typy sedaček v ekonomické třídě. Premium Economy, Economy Comfort a Budget Economy. V oboru se jí začalo rychle říkat Economy Minus. Podobně chce rozšířit i nabídku míst v dalších dálkových letech, vždy o jednu sedačku. Místo ušetří Airbus jednoduše: sedačky budou mít místo současných 18 palců (45,7 cm) na šířku 17 palců (43,2 cm).  Zúží se rovněž opěrka mezi sedačkami. 

Dopravci v minulosti vymýšleli ještě drsnější způsoby, jak cestovat letadlem, aerolinky Ryanair či čínské Spring Airlines přišly s nápadem na lety na stojáka. Nakonec se z úvah stalo jen dobře zvládnuté PR. Čínský dopravce však nápad před několika měsíci opět oživil.