Slavnostní ceremoniál, na kterém oznámila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělení certifikátu, se konal v úterý v hangáru společnosti Airbus ve francouzském Toulouse. O něco později oznámil udělení svého certifikátu o bezpečnosti letového provozu i americký Federální úřad pro letectví.
Airbus na osvědčení o bezpečnosti netrpělivě čekal. Zatímco se totiž trápil s vývojem obřího letounu, Boeing jeho zpoždění využil v konkurenčním boji a předběhl ho v počtech zakázek.
Předání certifikátu bylo tečkou za testovacím programem, v jehož rámci pět letadel A380 odsloužilo 2600 letových hodin. První leteckou společností, která nasadí A380 do své flotily, bude Singapore Airlines. Letouny by měla obdržet v říjnu příštího roku.
Radost z úspěšného dokončení vývojové fáze projektu A380 ale kalil fakt, že ve stejný den policisté prohledávali sídlo mateřské společnosti EADS v Paříži kvůli údajnému zneužití důvěrných podnikových informací při obchodování s akciemi.
Vysoce postavení manažeři EADS měli podle obvinění prodat své akcie jen pár týdnů před tím, než interní analýza odhalila problémy, které vedly k dvouletému zpoždění dodávek A380.
Následné zveřejnění informací o problémech způsobilo pád tržní hodnoty EADS o více než čtvrtinu. Nedodržení termínů dodávek způsobilo EADS ztráty 4,8 miliardy eur a nespokojenost zákazníků, která v některých případech vedla až k rušení objednávek. - více zde