Přesvědčivou převahu má Airbus především v objednávkách na další roky, které ale mohou ještě klesnout. Loni získala firma 310 (271 čistých - odečtené zrušené objednávky). O vítězství bylo jasno už v listopadu, kdy Airbus výrazně předstihl hlavního konkurenta.
Nejúspěšnějším zůstává pro Airbus modely kolem stroje A320, oblíbený hlavně na kratší a střední tratě. Loni jich vyrobil přes čtyři stovky. V Praze s ním létají například ČSA nebo Wizz Air. ČSA letos získají do své flotily nový airbus A319, další dva ještě příští rok. Místo toho opustí flotilu několik boeingů. Ty chce naopak letos znovu nakupovat Travel Service. Firma loni zákazníkům dodala deset největších osobních letadel A380. Je to o dvě méně než před rokem.
Airbus postihlo loni také rušení objednávek na některá letadla kvůli krizi. Oproti Boeingu ale zákazníci zrušili jen asi čtvrtinu kontraktů. Důvod je jednoduchý: letectví se dostalo do krize a aerolinky nemají dostatek cestujících, aby je naplnily. Počet objednávek je přesto nižší, než Airbus na začátku loňského roku předpokládal. Představitelé firmy mluvili až o čtyřech stovkách letadel.
Analytici: Letošek bude pro letectví ještě horší
Boeing loni zaznamenal 263 objednávek, o hodně ale přišel. Po započtení těchto ztrát je na 194 kusech. O rok dříve to bylo přes 700 letadel. V objemu dodaných letadel je soupeření Boeingu a Airbusu těsné. Boeing loni vyrobil a dodal 481 letadel, Airbus 498.
Boeing loni i přes krizi zaznamenal růst výroby: z 375 na 481 letadel. Těžil ale z objednávek letadel, které zaznamenal ještě během boomu letecké dopravy. Firmu ale postihlo rušení objednávek, například kvůli krachům leteckých společností. To byl případ třeba slovenské nízkonákladové společnosti SkyEurope.
Podle analytiků poznají krizi výrobci letadel hlavně letos, kdy už začnou docházet starší objednávky a k novým se aerolinky zatím příliš nemají. Současné krize chtějí aerolinky využít ke stlačení na co nejnižší ceny.
Airbus vyhrál i v kategorii, v které výrobci letadel soutěží neradi: počtu nehod, které skončily smrtí cestujících. Airbusy loni havarovaly fatálně dvakrát: stroj Airbus A 330 Air France na letu z Brazílie záhadně zmizel a zemřelo 228 cestujících, o měsíc později se A 310 společnosti Yemenia zřítil při přistávání a zahynulo 153 cestujících. Boeing měl loni jednu smrtelnou nehodu: v březnu pád stroje 737 Turkish Airlines při přistání v Amsterodamu, zemřelo devět lidí.