Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com | foto: AP

Amazon se stal nejcennějším obchodem světa, překonal i tradiční Wal-Mart

  • 10
Největší internetový obchod je poprvé cennější než nejhodnotnější kamenný maloobchodní řetězec. Alespoň podle porovnání tržní kapitalizace tato situace nastala ve čtvrtek po uzavření burzy, když akcie Amazonu vylétly po překvapivě dobrých výsledcích.

Internetový obchod Amazon ve čtvrtek po uzavření obchodování na americké burze oznámil hospodářské výsledky za uplynulé čtvrtletí. A dvacetiprocentním navýšením tržeb a ziskem ve výši 92 milionů dolarů všechny překvapil. Loni ve stejném období totiž prodělal 126 milionů dolarů.

Jak upozorňuje CNN Money, analytici čekali další účetní ztrátu. Podle toho se ještě během čtvrtečního obchodování chovaly i akcie, které mírně odepsaly. A o to větší byl potom apetit investorů, kteří mimo oficiální obchodní hodiny zvýšili svou poptávku cenu akcií v jednu chvíli až o 18 procent.

V ten moment tak součet hodnoty všech akcií Amazonu činil 264 miliard dolarů, přičemž do té doby nejcennější světový maloobchodník - americký obchodní řetězec Wal-Mart - měl hodnotu 233 miliard. Mírně zaostává i čínský on-line obr Alibaba, jehož si burza cení na 210 miliard.

Je ale otázkou, jak se tržní kapitalizace Amazonu vyvine po začátku pátečního obchodování (odpoledne středoevropského času). A zda a případně jak velká korekce bude následovat.

V tržbách či zaměstnancích stále bezpečně vede Wal-Mart

Nahlíženo pohledem majitelů obou společností, utkali se v pomyslném souboji o největšího globálního maloobchodníka sedmý nejbohatší muž světa Jeff Bezos (podle žebříčku agentury Bloomberg měl ještě před čtvrtečním růstem akcií jmění ve výši 43 miliard dolarů) a rodina Waltonů, jejíž čtyři členové se se jměním od 34 do 37 miliard dolarů pohybují v žebříčku od  třináctého do jedenadvacátého místa.

Tržní kapitalizace je ale jediným důležitým kritériem, ve kterém Amazon Wal-Mart poráží. Magazín Quartz přehledně srovnává další kategorie jako objemy tržeb nebo počet zaměstnanců, ve kterých Wal-Mart vítězí na plné čáře, když svého internetového rivala poráží několikanásobně.