Japonská pivovarská společnost Asahi koupila Prazdroj.

Japonská pivovarská společnost Asahi koupila Prazdroj. | foto: Profimedia.cz

Akcie Asahi se po koupi Prazdroje propadly. Cena obchodu je přemrštěná

  • 62
Nákup pěti evropských pivovarů včetně Plzeňského Prazdroje japonskou skupinou Asahi mezi investory žádné nadšení nevyvolal. Právě naopak, akcie společnosti se strmě propadly. Příčinou jsou nejasnosti kolem financování dvousetmiliardové transakce.

Kurz akcií japonské pivovarnické jedničky Asahi zamířil v úterý po druhé hodině místního času prudce dolů. Právě v tu dobu skupina oznámila, že za 7,3 miliardy eur, tedy téměř 200 miliard korun, kupuje pětici evropských pivovarů včetně Plzeňského Prazdroje.

Expert: Úpadek Prazdroje pod Japonci nehrozí, nejasnosti jsou kolem Kozla

Jak upozornil server Nikkei, hodnota akcií prudce klesla o 6,4 procenta. Později se sice opět mírně zvedla, i tak ale zůstala v závěru obchodování o 4,6 procenta níže než předchozí den.

Příčinou poklesu je nejistota investorů, jak chce japonský pivovar megaobchod financovat. „Je to nákup, který nese určitou míru rizika,“ prohlásil analytik Tomoichiro Kubota ze Matsui Securities. Při přihlédnutí k výsledné ceně a ziskovosti jednotlivých pivovarů lze podle něj jen stěží nazvat dohodu výhodným obchodem.

Podle agentury Reuters se původně počítalo s cenou kolem 6,4 miliardy eur, kvůli zájmu řady investorů se však nakonec vyšplhala na konečných 7,3 miliardy. To svou hodnotou dalece přesahuje všechny dosavadní obchody v historii Česka. Znalci se shodují, že právě tuzemská aktiva byla nejhodnotnější částí celé transakce

Pivovarům mohou pomoci bývalé vodkové a vinné země

Jak připomíná Tomáš Maier z České zemědělské univerzity, minimálně v případě Prazdroje se jedná o mimořádně ziskový pivovar (více čtěte zde). Stejně jako v Japonsku však i v Česku se pivovary potýkají s klesající spotřebou. Zda se investice Japoncům nakonec vyplatí, bude tedy záležet především na tom, v jaké míře se jim podaří navýšit podíly na zahraničních trzích.

To by nemuselo být tak složité. Jak upozorňuje sociolog Jiří Vinopal, který se zabývá vztahem společnosti k pivu, v tradičních pivních zemích příliš nových zákazníků získat nelze, popularita hořkého moku však roste v zemích, kde doposud převládaly jiné nápoje.

Pivo se tak v posledních letech stalo nejpopulárnějším alkoholickým nápojem v Španělsku, kde v minulosti jednoznačně vedlo víno, ale také třeba mezi Poláky, kteří doposud dávali přednost destilátům. Podobný vývoj lze přitom vypozorovat i jinde. „Velmi pravděpodobně se pivní zemí brzy stane i Rusko,“ je přesvědčen Vinopal.