Zaměstnanec Facebooku v kalifornské Menlo Park. Ilustrační snímek.

Zaměstnanec Facebooku v kalifornské Menlo Park. Ilustrační snímek. | foto: ČTK

Akcie Facebooku od vstupu na burzu propadly o 40 procent

  • 13
Facebook vstoupil v květnu s velkou pompou na americkou burzu, od té doby však cena akcií spadla až na téměř 23 dolarů. Při debutu přitom své akcie prodávala internetová firma za 38 dolarů.

Zatím se tak potvrzují slova škarohlídů, pro které je šílenství kolem populární sociální sítě jen další internetovou bublinou. Na nové rekordní minimum 23,26 dolaru sletěly akcie Facebooku v pátek. Ve čtvrtek firma zveřejnila poprvé od burzovního debutu hospodářské výsledky.

Facebook ve čtvrtek po uzavření trhu oznámil, že jeho příjmy vzrostly o 32 procent, více než se čekalo, a zvýšil počet uživatelů. Investory však výsledky nenadchly. Tempo růstu zpomalilo proti počátku roku i loňsku. To je pro nově obchodovanou firmu na trhu důvod k obavám. Investoři jsou ochotni hodnotit firmu vysoko, dokonce i když není zisková, ale pokud očekávají prudký růst příjmů.

Vývoj akcií Facebooku. Graf zvětšíte kliknutím

Analytik firmy Baird's Colin Sebastian rovněž poznamenal, že firma utrácí více za technologie a nové zaměstnance, což zvyšuje výdaje. Není však příliš znepokojen a ponechal akciím firmy hodnocení "outperform", tedy lepší výkon než celý trh, protože příjmy z reklamy byly vyšší, než se čekalo. Firma také lépe vydělává na uživatelích, kteří se připojí na Facebook z aplikací pro mobilní telefony nebo tablety.

Počet aktivních uživatelů Facebooku stoupl meziročně o 29 procent na 955 milionů, avšak převážně díky mobilům a uživatelům v rozvíjejících se zemích.

Analytici také upozorňují, že akcie mohou být nestabilní, protože Facebook neposkytl investorům a finančním analytikům výhled na zbytek roku. Firma vykázala za duben až červen ztrátu 157 milionů dolarů, avšak převážně kvůli mimořádným nákladům spojeným se vstupem na burzu. Po úpravě o mimořádné položky byl zisk v souladu s očekáváním analytiků.

Facebook rovněž uvedl, že jeho příjmy z reklamy stouply o 28 procent a na celkových příjmech se podílely 84 procenty. Firma však neuvedla, jaká část byla z mobilní reklamy, napsala agentura AP.

,