Světlý ležák pivovaru Lobkowicz

Světlý ležák pivovaru Lobkowicz | foto: pivovar Lobkowicz

Nejvíce se dalo vydělat na pivní akcii. Lobkowicz rostl hlavně v exportu

  • 2
Nejvíce z investic do „velkých“ akcií na pražské burze mohl loni vydělat ten, kdo vsadil na nového koně - Pivovary Lobkowicz. Akcie se zhodnotila za celý rok téměř o 17 procent. Vydělali i ti, kdo vsadili na ČEZ či Komerční banku. Tržby Pivovarů Lobkowicz z prodeje piva rostly loni o pět procent. Firma cílí na export.

Pivovary Lobkowicz vstoupily na pražskou burzu v závěru loňského května. Do konce roku investoři na jedné akcii vydělali 27 korun, tedy bezmála 17 procent. (vývoj akcií v tabulce)

Přibližně pětinu akcií pivovar získali v rámci květnové emise noví investoři. Předseda představenstva Zdeněk Radil měl v závěru roku tři procenta, podnikatelka Eva Kropová setinu procenta akcií.

Podle analytika J&T Milana Lávičky jsou za růstem hospodářské výsledky, ale i spekulace trhu o možném převzetí společnosti. „Cena je podpořena spekulacemi na to, že se PLG stane akvizičním cílem. Již od konce července probíhají jednání s polským fondem Enterprise Investors, který měl/má o vstup do společnosti zájem a vzhledem k situaci na trhu věřím, že případných zájemců může být i více,“ říká.

Dodal, že management měl navíc v souvislosti se vstupem na burzu velká očekávání a část investorů mohla mít k dodržení plánů nedůvěru, která však opadá.

Ceny akcií v roce 2014
Titul 2.1. 201430.12.2014rozdíl %
CETV 75,568,6-9,1 %
ČEZ 525591+12,6 %
Erste Bank696 530-23,9 %
Fortuna118,5120+1,3 %
KB 4440 4740+6,8 %
NWR 24,70,42-98,3 %
O2295233-21 %
Pegas Nonwovens593640+7,9 %
Philip Morris 10 72710 820+0,9 %
PLG160187+16,9 %
Stock9579,7-16 %
TMR592590-0,3 %
Unipetrol169130,5-22,8 %
VIG9881032+4,5 %
Zdroj: Burza cenných papírů Praha

Celkové tržby Pivovarů Lobkowicz rostly o tři procenta na 1,2 miliardy Kč a tržby z prodeje piva rostly meziročně o 4,7 procenta na 1,126 miliardy. Vyplývá to z předběžných neauditovaných finančních výsledků za loňský rok.

Pivovarská skupina loni prodala 894 tisíc hektolitrů piva. Skupina zahrnuje sedm regionálních pivovarů: Protivín, Uherský Brod, Jihlava, Rychtář, Klášter, Vysoký Chlumec a Černá Hora.

Pomaleji však rostla firma na tuzemském trhu (+ 1,1 procenta). Důvodem bylo i nepříznivé letní počasí. V Česku firma utržila 887 milionů korun. Příjmy z exportu piva však stouply o více než pětinu na 239 milionů korun. Podíl exportu na celkových tržbách skupiny díky tomu přesáhl 21 procent. Vyváželo se hlavně na Slovensko, do Německa a Polska.

„Rok 2014 byl velmi zajímavý a plný výzev pro celou skupinu, úspěšně jsme dokončili primární nabídku akcií na pražské burze a získali řadu nových akcionářů,“ uvedl šéf společnosti Radil.

„Pro tento rok se soustředíme na on-trade segment a prioritou zůstává i export,“ popsal generální ředitel plány firmy pro letošní rok. Skupina chce také spustit vlastní nový koncept restaurací, který má kombinovat moderní gastronomii a širokou nabídku pivních značek. „Našim cílem je otevřít první takový podnik ještě před letošní sezónou,“ upřesnil Radil.

Pivovary Lobkowicz patří mezi pět největších pivovarnických společností na českém trhu. Nadpoloviční většinu akcií skupiny vlastnil koncem loňského roku prostřednictvím firmy Palace Capital podnikatel Martin Burda. Zhruba čtvrtinovým vlastníkem byl přes firmu Go solar finančník Gregorz Hóta.

,