Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo zaťal zuby a vydržel neprodat akcie AAA Auto, nakonec slušně vydělá

  9:30aktualizováno  9:30
Lidé, kteří před sedmi lety uvěřili novému akciovému titulu, přestáli jeho pády, nabídky na odkup a stažení z pražské burzy, si dnes mohou mnout ruce. Za akcii AAA Auto dostanou přes 90 korun. Cena je to v historii tohoto cenného papíru nevídaná.

Autobazar AAA Auto | foto: AAA Auto

Akcionáři AAA Auto konečně na své investici, která byla dlouho problematická, vydělají. Až do konce vydržel i jeden z nejvýznamnějších menšinových vlastníků. „Zisk bude poměrně slušný,“ potvrzuje majitel podílu v řádu jednotek procent, který chtěl zůstat v anonymitě. Akcie před lety nakupoval asi za 25 korun za kus, teď za jednu dostane okolo 94 korun. Kývl na nabídku britské společnosti Abris Capital Partners, do jejíchž rukou AAA Auto Group míří.

Hodnota transakce dosahuje podle mluvčího AAA Auto Michala Häckla 220 milionů eur, což je něco přes šest miliard. Z toho zakladatel skupiny Anthony Denny, jemuž dosud patřil 81,4procentní podíl, dostane 4,9 miliardy.

Obchod musí ještě schválit antimonopolní úřady na Slovensku, v Rusku a na Ukrajině. Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spojení posvětil předevčírem.

Mezinárodní fond soukromého kapitálu Abris Capital Partners má domluvené převzetí celkem 95 procent akcií firmy. Rád by ale získal i zbylých pět procent. Majitelé akcií, kteří do konce roku neprodají, fond pravděpodobně takzvaně vytěsní, tedy vyplatí je proti jejich vůli. „Majoritní vlastník využije prostředky, které má dle zákona k dispozici k tomu, aby dosáhl stoprocentního vlastnictví,“ naznačil Häckl.

Od vstupu na burzu už jen dolů

Příběh akcií AAA Auto začal v roce 2007, kdy Denny nabídl přes 28 procent svého podílu na burzách v Česku a Maďarsku. Akcie se začaly prodávat za 55 korun. Od té doby ale jen prodělávaly. Jejich cena se pouze několikrát přiblížila 30 korunám. Na dno si sáhly v březnu 2009, kdy cena spadla k pětikoruně. Většinový vlastník před pěti lety začal akcie levně zpět skupovat. V létě 2012 oznámil, že chce svůj více než 77procentní podíl prodat, ovšem mimo burzu. O pár měsíců později však proces zastavil, prý kvůli situaci na trzích.

V létě 2013 byly nakonec akcie z obou burz staženy. V Praze skončily na 24 korunách. Před jejich vyřazením z obchodování nabídla firma akcionářům odkup jejich podílu za 23,30 Kč za akcii. Zmíněný anonymní podílník na Dennyho nabídku nepřistoupil. „Nebyla to férová cena,“ vysvětluje.

Akcie se však dál prodávaly v RM systému. Vývoj kurzu nebyl lepší než na hlavní burze. Cena začala strmě stoupat až letos v únoru a včera přesáhla 85 korun.

Síť autobazarů v uplynulých letech zasáhla krize, aut se prodávalo méně. Firma se proto přetransformovala na prodejce finančních služeb, jak dříve popsala MF DNES.

Od začátku roku 2011 AAA Auto trvale vydělávala víc na provizích za zprostředkování úvěrů a pojištění než na samotných autech. Ve všech čtvrtletích přesáhl hrubý zisk z prodeje finančních služeb – což jsou především provize od úvěrových společností – hrubý výdělek z prodaných aut. U posledních dostupných výsledků za první čtvrtletí roku 2013 už dokonce dvojnásobně (o drahých úvěrech v autobazarech čtěte zde).

Dceřiná společnost AAA Auto nyní čelí pokutě 2,5 milionu korun. Česká obchodní inspekce chce prodejce zánovních vozů Mototechna potrestat za údajné nekalé obchodní praktiky. Pokuta však zatím není pravomocná a může se ještě změnit. Společnost s ní nesouhlasí (více o případu zde).

Autor:


Témata: AAA Auto




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.