Nákupní Galerie Harfa.

Nákupní Galerie Harfa. | foto: ČTK

Obchoďák v sousedství O2 Areny mění majitele. Harfu kupuje Wood&Co.

  • 5
Developer Lighthouse Group prodal své nákupní a kancelářské centrum Galerie Harfa, které v těsném sousedství víceúčelové haly O2 Arena otevřel před necelými šesti lety. Novým majitelem se stal původem český fond Wood&Co. Lighthouse Group bude nadále správcem centra.

Galerie Harfa se řadí mezi větší pražská obchodní a administrativních centra. Komplex se skládá z obchodního centra s více než 160 pronajímatelnými plochami pro obchody či služby na třech podlažích o celkové podlahové ploše 41,5 tisíc čtverečních metrů a z dvanáctipatrového Harfa Office Parku s rozlohou 20,5 tisíc metrů čtverečních.

Nový majitel si podle prohlášení slibuje růst od plánovaného stavebního rozvoje v lokalitě. Tam má nakoupené pozemky například bývalý manažer PPF Karel Pražák. Právě PPF nakonec před dvěma roky získala i O2 Arenu, o kterou se v dobách krachu Sazky ucházel mimo jiné právě i dosavadní spolumajitel Harfy a developerské firmy Ligthouse Tamir Winterstein.

„Jsme velmi rádi, že se nám podařilo realizovat tuto významnou investici na pražském trhu komerčních realit a nabídnout investorům našeho fondu možnost podílet se na této zajímavé dlouhodobé investici. Věříme, že spolupráce s Lighthouse Group přinese zvýšení atraktivity centra pro jeho nájemce a klienty i růst hodnoty pro investory našeho fondu,“ říká partner a ředitel skupiny Wood&Co. Vladimír Jaroš. Hodnotu transakce neprozradil.

Za kupujícím stojí tuzemský kapitál

Transakce zapadá do současného trendu, kdy fondy kupují české komerční nemovitosti. To je způsobeno zejména přebytkem levných peněz zapříčiněným poklesem úrokových sazeb a nedostatkem jiných investičních příležitostí.

Aktuální obchod se ale liší tím, že Wood&Co. představuje převážně české a slovenské peníze, nikoli zahraniční kapitál u větší části velkých transakcí. Firma, která fond kvalifikovaných manažerů spravuje, je mimo jiné jedním z marketmakerů pražské burzy.

V nedávné době se prodalo nebo na prodej je mnoho pražských i regionálních kancelářských či nákupních center (více o fenoménu jsme psali zde).

V počátku se takto fondy rvaly jen o ty nejlepší kousky. V rekordní transakci změnilo majitele například Palladium na náměstí Republiky, finišuje podle všeho i prodej centra Letňany. Harfa je ale příkladem toho, že se fondy zajímají i o projekty, které to v současnosti na trhu lehké nemají.

Centrum nacházející se na hranici Libně a Vysočan se musí prát s konkurenčními projekty. Mezi ty geograficky blízké patří nejen doslova sousední vysočanský Fénix, ale i větší Centrum Černý Most, OC Letňany nebo i zmíněné Palladium.

Harfa přišla o Marks & Spencer

Na první pohled se to projevuje i tím, že v Galerii Harfa se v poslední době objevilo několik prázdných výloh, které pokrývají buď reklamy na jiné obchody nebo i selfpromo na developerský projekt Marina Island, za kterým stojí dosavadní vlastník Lighthouse Group.

Důležitým nájemníkem, který v nedávné době opustil centrum, je například britský oděvní řetězec Marks & Spencer. Ve všech zmíněných konkurenčních nákupácích přitom zůstává, ve Fénixu nedávno nájemní smlouvu prodloužil.

Šéf Lighthouse Winterstein ale odmítá, že by na tom byla Harfa špatně. „Po pěti letech se v obchodních centrech standardně mění nájemci. Jediný z významných nájemců, který v tuto dobu opustil Galerii Harfa, byl právě Marks & Spencer. K dnešnímu dni máme 90procentní obsazenost,“ říká s tím, že další čtyři procenta obchodů se otevřou v následujících dvou až třech měsících, a na základě dalších rozjednaných smluv předpokládá do konce roku až 97procentní obsazenost.

Je pravda, že konkurenční výhodou Harfy je její blízkost navštěvované O2 Areny nebo atrakce, jako je dinopark na střeše, které lákají přespolní návštěvníky.