Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aliance jsou pro přepravce nadějí

  0:02aktualizováno  0:02
Po zářijových teroristických útocích na USA se letectví celosvětově ocitlo v těžké krizi. Aerolinky se brání jak mohou: propouštějí, omezují kvůli vysokým nákladům a malému zájmu cestujících provoz a snaží se mezi sebou více spolupracovat. Vědí, že zlé časy přežijí jen ti nejsilnější. O tom, že například v Evropě v budoucnu zůstane jen několik největších přepravců, se začalo mluvit již před více než deseti lety. Nedávno to veřejně zopakovala i komisařka Evropské unie pro dopravu Loyola de Palacio.

Kvůli silnému odporu antimonopolních orgánů, zejména v Evropě a Americe, se však letecké společnosti navzájem nepřebírají nebo neslučují. Volí raději cestu uzavírání leteckých aliancí.

Vzniklo jich už několik. Některé měly jepičí život, jiné jsou naopak stále silnější. Příkladem "věčně putujících" leteckých společností, které mají problém nalézt své místo ve stínu silnějšího partnera, jsou například italská Alitalia, nizozemská KLM nebo švýcarský Swissair. Právě tyto tři firmy byly sice jedněmi z prvních, které se snažily alianci vytvořit, jejich společný Qualiflyer však dnes již v podstatě neexistuje.

Úspěšnější jsou aliance jako Oneworld, Star Aliance nebo SkyTeam vycházející z osvědčeného modelu - větší evropská plus větší americká společnost doplněné menšími, často regionálními přepravci, kteří vyplňují hluchá místa svých silnějších "kolegů".

O tom, že firmy v jednotlivých aliancích se v posledních týdnech snaží ještě více prohloubit vzájemnou spolupráci, svědčí příklad aliance SkyTeam. Tahouni SkyTeamu Air France a Delta se dnes snaží spojit cenovou politiku i marketingové plány.

Dopomoci jim k tomu má čerstvě uzavřená smlouva mezi Francií a Spojenými státy o otevřeném nebi. Na jejím základě musí ovšem ještě posvětit společné kroky Air France a Delty americký antimonopolní úřad. O totéž se zatím marně snaží už nějaký čas také British Airlines a American Airlines, které spojuje společná aliance Oneworld.

Ukazuje se však, že současné rozdělení není konečné. Aliance se budou neustále měnit a navzájem si přetahovat váhavější členy: italská Alitalia proto možná ukončí spolupráci s americkou Delta Air Lines. Chce si v USA najít silnějšího partnera, což potvrdil také italský ministr dopravy Pietro Lunardi s odvoláním na současné problémy Delty.

Alitalia v červenci vstoupila do aliance SkyTeam, jejímiž členy jsou vedle Delty a Air France i ČSA, Aeromexico a Korean Air. Na počátku tohoto měsíce spojily Delta a Alitalia své programy pro časté zákazníky v dohodě, která se zdála potvrzovat užší kooperaci mezi oběma přepravci. Do konce roku měly navíc obě aerolinky zahájit koordinaci letových řádů na hlavních linkách.

Delta však nyní podobně jako další americké letecké společnosti upadla po teroristických útocích na USA z 11. září do krize a kvůli mimořádně slabé poptávce po letecké přepravě ztrácí miliony dolarů denně.

Z největších amerických dopravců spolupracují American Airlines s British Airways, United Airlines mají hlavního partnera v německé Lufthanse a Northwest Airlines jsou v alianci s nizozemskou KLM. Problémy však mají v Americe, podobně jako v Evropě, všichni.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.