Aliance jsou pro přepravce nadějí

Po zářijových teroristických útocích na USA se letectví celosvětově ocitlo v těžké krizi. Aerolinky se brání jak mohou: propouštějí, omezují kvůli vysokým nákladům a malému zájmu cestujících provoz a snaží se mezi sebou více spolupracovat. Vědí, že zlé časy přežijí jen ti nejsilnější. O tom, že například v Evropě v budoucnu zůstane jen několik největších přepravců, se začalo mluvit již před více než deseti lety. Nedávno to veřejně zopakovala i komisařka Evropské unie pro dopravu Loyola de Palacio.

Kvůli silnému odporu antimonopolních orgánů, zejména v Evropě a Americe, se však letecké společnosti navzájem nepřebírají nebo neslučují. Volí raději cestu uzavírání leteckých aliancí.

Vzniklo jich už několik. Některé měly jepičí život, jiné jsou naopak stále silnější. Příkladem "věčně putujících" leteckých společností, které mají problém nalézt své místo ve stínu silnějšího partnera, jsou například italská Alitalia, nizozemská KLM nebo švýcarský Swissair. Právě tyto tři firmy byly sice jedněmi z prvních, které se snažily alianci vytvořit, jejich společný Qualiflyer však dnes již v podstatě neexistuje.

Úspěšnější jsou aliance jako Oneworld, Star Aliance nebo SkyTeam vycházející z osvědčeného modelu - větší evropská plus větší americká společnost doplněné menšími, často regionálními přepravci, kteří vyplňují hluchá místa svých silnějších "kolegů".

O tom, že firmy v jednotlivých aliancích se v posledních týdnech snaží ještě více prohloubit vzájemnou spolupráci, svědčí příklad aliance SkyTeam. Tahouni SkyTeamu Air France a Delta se dnes snaží spojit cenovou politiku i marketingové plány.

Dopomoci jim k tomu má čerstvě uzavřená smlouva mezi Francií a Spojenými státy o otevřeném nebi. Na jejím základě musí ovšem ještě posvětit společné kroky Air France a Delty americký antimonopolní úřad. O totéž se zatím marně snaží už nějaký čas také British Airlines a American Airlines, které spojuje společná aliance Oneworld.

Ukazuje se však, že současné rozdělení není konečné. Aliance se budou neustále měnit a navzájem si přetahovat váhavější členy: italská Alitalia proto možná ukončí spolupráci s americkou Delta Air Lines. Chce si v USA najít silnějšího partnera, což potvrdil také italský ministr dopravy Pietro Lunardi s odvoláním na současné problémy Delty.

Alitalia v červenci vstoupila do aliance SkyTeam, jejímiž členy jsou vedle Delty a Air France i ČSA, Aeromexico a Korean Air. Na počátku tohoto měsíce spojily Delta a Alitalia své programy pro časté zákazníky v dohodě, která se zdála potvrzovat užší kooperaci mezi oběma přepravci. Do konce roku měly navíc obě aerolinky zahájit koordinaci letových řádů na hlavních linkách.

Delta však nyní podobně jako další americké letecké společnosti upadla po teroristických útocích na USA z 11. září do krize a kvůli mimořádně slabé poptávce po letecké přepravě ztrácí miliony dolarů denně.

Z největších amerických dopravců spolupracují American Airlines s British Airways, United Airlines mají hlavního partnera v německé Lufthanse a Northwest Airlines jsou v alianci s nizozemskou KLM. Problémy však mají v Americe, podobně jako v Evropě, všichni.