Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bankrot, nebo překopání plánů. Letecká společnost Alitalia nemá na provoz

  13:23aktualizováno  13:23
Vedení italské letecké společnosti Alitalia požádalo v úterý vládu, aby firmu podrobila zvláštní správě. Vládou jmenovaný správce nebo správci pak rozhodnou o dalším osudu společnosti. Vedení přepravce se tak rozhodlo týden poté, co zaměstnanci odmítli firemní plán restrukturalizace, na němž se Alitalia předběžně dohodla s odbory. Uvedla to agentura Reuters.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Dosazení správci by měli vyhodnotit, zda lze Alitalii restrukturalizovat, nebo bude nutné firmu provést bankrotem, po němž by zřejmě následoval odprodej nebo likvidace. Alitalia uvedla, že její letový řád se zatím nijak nemění.

Správní rada Alitalie oznámila úterní rozhodnutí po setkání s akcionáři. Odkázala přitom na neutěšenou ekonomickou situaci firmy, neochotu jejích investorů poskytnout firmě nové finance a neschopnost nalézt rychlou alternativu.

Dva informované zdroje Reuters sdělily, že vláda svolala zasedání k této věci ještě na úterý. Podle jednoho z vládních činitelů by období zvláštní správy mělo trvat zhruba šest měsíců a vláda by na tu dobu měla firmě poskytnout překlenovací úvěr, aby zůstala v provozu. Alitalia má nyní podle zdrojů Reuters peníze na provoz pouze do poloviny května a denně ztrácí zhruba milion eur (27 milionů Kč).

Odbory proti vedení

Zaměstnanci minulý týden odmítli plán vedení, který předpokládal snížení počtu zaměstnanců pozemního personálu o zhruba 1700 a pokles mezd leteckého personálu o osm procent. Vedení přitom původně navrhovalo podstatně výraznější úspory, s odbory se však dohodlo na jejich zmírnění.

Schválení plánu zaměstnanci bylo podmínkou pro to, aby firma mohla požádat své akcionáře o poskytnutí plánované investice dvou miliard eur. Akcionáři aerolinek jsou Etihad Airways s podílem 49 procent a dvě přední italské banky Intesa Sanpaolo a UniCredit. Nejnovější podnikatelský plán počítal s návratem k zisku do konce roku 2019 a vedle propouštění a snižování mezd počítal se zavedením nízkonákladových služeb.

Alitalia byla za 70 let své existence v zisku jen několikrát. V roce 2008 na ni vláda rovněž uvalila zvláštní správu, firma se ale vyhnula likvidaci a byla zprivatizována italskými investory. V roce 2014 do Alitalie vstoupila Etihad, vlajkový přepravce Spojených arabských emirátů.

Opětné znárodnění firmy vláda vylučuje. Mnozí Italové jsou znechucení opakovaným zachraňováním firmy, za něž daňoví poplatníci zaplatili už přes sedm miliard eur (188 miliard Kč). Vzhledem k parlamentním volbám, které se mají konat zhruba za rok, však málokdo věří, že by vládnoucí Demokratická strana (PD) sledovala, jak vlajkový přepravce krachuje a o místo v něm přichází přes 12.000 lidí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Michal Hala
Soud zprostil v kauze odpočívadla na D1 exmanažera ŘSD Halu obžaloby

Obvodní soud pro Prahu 4 ve středu zprostil obžaloby bývalého výkonného ředitele Ředitelství silnic a dálnic Michala Halu i další obžalované v případu údajného...  celý článek

Velká Británie začne se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí...
Británie postaví novou trať pro rychlovlaky, musí zbourat i nové domy

Velká Británie začne příští rok se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Stavba má...  celý článek

Londýnské letiště City má dráhu o délce 1500 metrů, proto sem mohou jen menší...
Jako MHD. Z Prahy startuje další linka do Londýna - na letiště bankéřů

Praha získá poprvé přímé spojení s londýnským letištěm City, které je využíváno pro svoji blízkost s finanční čtvrtí Canary Wharf. Nabídka spojů mezi Prahou a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.