Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Alitalia v tomto století ještě nevydělala. Italové opět odvrací krach

  13:30aktualizováno  13:30
Je to možná největší zázrak v letecké dopravě. Italský národní dopravce Alitalia v tomto století ještě nikdy nebyl v zisku, přesto stále existuje. Krach je opět blízko, jenže blízko je i italská vláda s nabídkou pomoci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Alitalia dlouhodobě prodělává, její podíl na trhu přebírají jiní dopravci, ale italská vláda ale nechce ztrátového dopravce stále poslat ke dnu. Peníze má jen na několik týdnů provozu.

Zaměstnanci tento týden odmítli plán na restrukturalizaci a požádali vládu o jmenování zvláštního správce. Začalo se mluvit o posledních dnech dopravce, s kterým létá výhradně i papež.

Italská vláda ale přišla s jiným řešením: ministr pro hospodářský rozvoj Carlo Calenda oznámil ve středu, že aerolinkám půjčí 300 - 400 milionů eur na další provoz. To by mělo zajistit provoz na další půlrok.

Alitalia je stále z většiny státní, 49 % získaly před časem Etihad Airways. Ty společně s dalšími investory vymyslely restrukturalizační projekt,který počítal s dvěma miliardami eur investic, ale také propouštěním 1 700 lidí a snížením mezd o osm procent. Plán podpořili i odboráři, jenže zaměstnanci v hlasování nakonec řekli, že ho nechtějí.

O osudu aerolinky mělo být jasněji během čtvrteční valné hromady, ta se ale nakonec neuskutečnila. Etihad už dříve rozhodnutí zaměstnanců komentoval slovy,že na něm všichni prodělají.

Alitalia byla v insolvenci už v roce 2008. Od té doby se dopravce ještě zmenšil a jeho role v italském letectví je ještě menší. Většinu cestujících převzali nízkonákladoví dopravci, na vnitrostátních trasách také částečně rychlovlaky. Firma má 95 letadel. Alitalia dnes pokrývá 18 procent italského trhu, největším hráčem je dnes Ryanair a easyJet.

Pro Etihad je italský dopravce zatím ztrátovou investicí: v roce 2015 firma prodělala 199 milionů eur, loni byla také ve ztrátě. UniCredit, která aerolinky financuje, oznámila minulý týden, že v aerolinkách utopila půl miliardy eur.

Problémy má Alitalia v době, kdy se letectví daří: ceny ropy jsou nízko, poptávka je vysoká. Ztrátových dopravců je minimum.

Dá se očekávat, že se objeví další aerolinky, které by chtěly Alitalii koupit. Nejčastěji se mluví o Lufthanse. Ta s Etihad vychází poměrně dobře, nedávno zahájila spolupráci s Air Berlin, kterou Etihad spoluvlastní.

Pro české zákazníky je dopad případných potíží minimální: Alitalia létá mezi Římem a Prahou, jiné linky do Česka nemá.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.