Podle Davida Šimoníka, mediálního zástupce společnosti Kapsch provozující systém mýtného, se dlouhodobě podvádět nedá. "Není však vyloučeno, že se ojedinělý pokus může krátkodobě podařit,“ uvedl.
Jak jsou podobné finty rozšířené, je však velmi těžké zjistit. "Zatím jsme žádný případ, kdy by byla jednotka zakrytá, nezaznamenali,“ uvedl mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. "Většina přestupků se týkala třeba špatně zadaného počtu náprav,“ dodal
O DALŠÍCH FINTÁCH ŘIDIČŮ ČTĚTE ZDE:
Celníci mají hlídat, jak řidiči kamionů dodržují stanovená pravidla – mimo jiné právě to, zda jsou snímače umístěny za sklem automobilu správně. Jenže auta celníků jdou velmi dobře rozpoznat, protože jsou označená. Podvodník má tudíž dostatek času umístit jednotku před kontrolou správně.
"V Rakousku mají tyto skokany podchycené, ale my jsme zatím žádná podobná upozornění nedostali,“ říká Václav Nestrašil, který na Ředitelství silnic a dálnic sleduje mýto a jeho výběr.
Podle společnosti Kapsch systém dokáže včas upozornit na vozidla, která se objevují pouze na kamerami kontrolovaných branách. Těch je jen několik – 25 pevných a osm přenosných. Celkově je mýtných bran 170.
Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je nutné podobné díry v systému vyřešit.
"Nečekal jsem to. Rozhodně po tom půjdeme. Chci zjistit, zda je to skutečně možné,“ uvedl ministr Řebíček. Různými systémy výběru mýtného se dlouhodobě zabývá proděkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Ten předpokládá, že se objeví další pokusy, jak systém obelstít. !Do konce zkušebního provozu je nutné se naučit podobným praktikám čelit,“ řekl.
Kapsch nemá odměny, stát má 12 tisíc otazníků
Kapsch se nyní pře s ministerstvem dopravy o výši odměny za první měsíc provozu mýta. Ta závisí právě na úspěšnosti výběru mýta.
Za leden však není možné tento ukazatel posoudit. Nezávislé údaje neexistují, ministerstvo dopravy včas nevybralo hlídače mýtného.
"Požádali jsme o vyplacení na základě vlastních měření,“ říká za společnost Kapsch David Šimoník. To se však ministerstvu příliš nezamlouvá. "Zatím jsme žádné peníze nezaplatili, účinnost stále posuzujeme,“ uvedl ministr dopravy Řebíček. Podle údajů auditorské firmy za únor zachytil systém Kapsche 98,5 procenta projíždějících kamionů a autobusů.
I tento údaj se však může citelně změnit. "Kontroly zachytily 102 tisíc vozidel, u nichž jednoznačně vyhodnotily, že mýto platit musí. Vedle toho zachytily dalších 12 tisíc aut, u nichž zatím není jasné, zda mýtu podléhají, nebo ne. Systém Kapsche je neidentifikoval,“ vysvětluje Nestrašil.
Dvanáct tisíc automobilových otazníků se nyní musí prověřit, zda skutečně nemusely platit. V krajním případě se tak může úspěšnost snížit až na necelých devadesát procent. Podmínky státní zakázky za 22 miliard přitom vyžadují o pět procent vyšší úspěšnost.
Ministerstvo proto připravuje novelu zákona, podle níž by všechna auta, která musí platit mýtné, musela mít viditelný terčík na nárazníku. "Doufám, že to Sněmovnou projde co nejrychleji,“ řekl Řebíček.
V opačném případě by se muselo provádět porovnání registračních značek každý měsíc. "Cesta do registru vozidel je přitom hodně složitá, zjišťuje se, zda na porovnání máme vůbec právo,“ upozornil Nestrašil.
JAK ZKOUŠEJÍ ŘIDIČI OŠÁLIT MÝTNÉ BRÁNY:
Stačí jim k tomu jednoduchá a velmi levná technika - krabice a alobal.
Před blížící se bránou řidiči schovají palubní jednotku do krabice vystlané alobalem.
Jednotka leží zabalená v alobalu v krabici a kamion projíždí mýtnou bránou.
Po průjezdu mátnou bránou může řidič kamionu vrátiti palubní jednotku za sklo.
U bran s kamerami se krabička nezakrývá. Stačí se nalepit na jiný kamion, který zastíní SPZ podvodníka. Pokud by první vůz zpomalil, došlo by téměř jistě k nehodě.