Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Alternativní dodavatelé energií sahají po konkurenci. Trh se pročistí

  • 63
Éra domovních prodejců nabízejících změnu dodavatele energií sice ještě neskončila, zlaté časy, kdy smlouvu měnilo až 360 tisíc lidí ročně, jsou však pryč. Fixování smluv přechody mezi dodavateli značně zkomplikovalo, takže se obchodníci s elektřinou a plynem poohlížejí po nových způsobech, jak dál růst.

Největší tuzemský alternativní dodavatel energií co do počtu odběrných míst Bohemia Energy se po Slovensku chystá k další expanzi do zahraničí. „Poměrně intenzivně uvažujeme, že bychom vstoupili do jedné okolní destinace, a to do Polska. Doufáme, že to bude už letos,“ říká majitel společnosti Jiří Písařík. Liberalizace tamního trhu postoupila už natolik daleko, že to jeho společnost vyhodnotila jako vhodnou příležitost.

Písařík konkrétní být nechce, zvažuje však jak převzetí již existujícího obchodníka, tak vznik vlastní firmy. „V současné době se díváme po několika subjektech na polském trhu. Zatím však tyto subjekty nejsou v takovém stavu, aby jejich akvizice splňovala standardy Bohemia Energy. Rozhlížíme se tedy dále,“ dodává Písařík. Aby expanze měla smysl, musela by české společnosti přinést asi 200 tisíc nových zákazníků.

Konsolidace na spadnutí

Jinou možností růstu je pro tuzemské dodavatele energií akvizice na domácím trhu. Tam nyní funguje asi padesátka alternativních dodavatelů, přičemž většina z nich eviduje jen jednotky tisíc odběrných míst. Někteří ani to ne. Konsolidace je na spadnutí.

V náboru nových klientů zatím příliš neuspěla ani společnost MND z impéria Karla Komárka. Od loňska přilákala jen čtyři tisíce zákazníků. Jejich řady plánuje proto rozšířit převzetím jiné firmy. „Chceme se dostat na vyšší úroveň i v počtu zákazníků. Můžeme toho dosáhnout nejen organickým růstem, ale i akvizicemi. Očekáváme konsolidaci trhu a problémy mnoha stávajících obchodníků,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro MF DNES investiční šéf Komárkovy skupiny KKCG Pavel Šaroch.

Elektřina a plyn v Česku

Podobně to vidí Písařík. V hledáčku má v současnosti pět menších dodavatelů s několika tisíci zákazníky. Podle Písaříka mají tyto firmy, které na trh vstoupily až v pozdější fázi, jen malou šanci utrhnout významnější podíl a s dosavadním počtem klientů se nedokážou dlouhodobě udržet.

„Naprostá většina jsou dodavatelé, kteří mají několik tisíc zákazníků. Aby se dodavatel uživil, tak je potřeba mít kolem stovky až 150 tisíc odběrných míst,“ říká Písařík. K dohodě by podle něj mohlo dojít už v první polovině roku.

O menší konkurenci by měl zájem i Centropol

Nadcházející změny by významně mohly zamíchat trhem. Bohemia Energy před dvěma lety spolkla České Energetické Centrum, což ji vrátilo na první příčku mezi alternativními dodavateli, o niž ji předtím připravila firma Centropol Energy Aleše Grafa. Centropol přitom v pátek přišel s prohlášením, že podle množství prodané elektřiny a plynu je opět hned za velkými dodavateli.

Ani Centropol nevylučuje, že koupí nějakou menší firmu. „Žádnou vhodnou investici nevidíme, nicméně Centropol je připraven, a pokud by se objevila možnost, tak o ní budeme určitě uvažovat,“ říká mluvčí společnosti Ladislav Šticha.

Svou pozici mezi alternativními dodavateli si paradoxně upevňují velké společnosti, ale s energiemi, které nepatří k jejich tradičním. ČEZ třeba dodává plyn více než 350 tisícům zákazníků, a je tak absolutní jedničkou. „ČEZ Prodej byl jedním z mála dodavatelů, kterým se loni podařilo významněji rozšířit své zákaznické portfolio,“ říká mluvčí společnosti Ladislav Kříž.

Podobně je na tom RWE s elektřinou. S 284 tisíci odběrnými místy se stal dvojkou hned za Bohemia Energy.