Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amazon ve stopách Uberu. Doručovat budou ti, kdo zrovna budou mít čas

  18:01aktualizováno  18:01
Internetový obchod Amazon začne v Británii testovat nový způsob doručování balíků: vozit je budou lidi, kteří budou mít zrovna čas a budou si chtít přivydělat. Americký on-line gigant se tak zařadí po bok firem, jako je Uber, a stane se součástí tzv. sdílené zakázkové ekonomiky.

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Amazon chce využít lidí, kteří zrovna nemají co na práci a chtějí si přivydělat, k rozvážení svého zboží. Mohou to přitom klidně být i jeho zákazníci. Nová armáda řidičů bude s pomocí speciální aplikace pro chytré telefony doručovat zboží do hodiny od objednání z lokálních distribučních center až ke klientům.

Firma nabízí odměnu 13 až 15 liber (420 až 480 Kč) za hodinu, píše britský Independent. Schéma nazvané Amazon Flex, začne tento měsíc fungovat v britském Birminghamu.

„Jde o skvělou příležitost být sám sobě šéfem,“ láká Amazon řidiče v reklamě. Ti si mohou vybrat, kdy a kde pracovat. „Všechno, co potřebujete, je auto, telefon s Androidem a volný čas,“ pokračuje pracovní inzerát.

Tímto krokem se Amazon zařadí mezi firmy nabízející občasnou práci přes internetovou aplikaci a obcházejí tak zažitá pracovněprávní pravidla. Tato takzvaná zakázková ekonomika (v angličtině gig economy) je nyní předmětem různých soudních sporů.

Jak funguje služba UberPop

Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnout „nezajímavé kšefty“.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Oba dva mohou zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Velké emoce po celém světě vzbuzuje zejména „taxislužba“ Uber. Ta stojí na podobných základech jako Amazon Flex (viz box vlevo).

U londýnského soudu se tento týden začnou projednávat dva precedenční případy týkající se právního statusu řidičů Uberu, připomínají Financial Times.

Uber sám sebe popisuje jako platformu, která umožňuje nezávislým řidičům odvézt zákazníky nacházející se poblíž. Odmítá ale plnit povinnosti, které by pro něj plynuly ze statusu tradičního zaměstnavatele. Jde zejména o povinnou minimální mzdu nebo zaměstnanecké benefity typu placené dovolené.

Amazon už se nechal slyšet, že výše uvedenou slibovanou hodinovou mzdu negarantuje. „Skutečná doba doručení se může lišit od očekávané, může být kratší nebo o trochu delší. Hodinové výdělky se tak mohou lišit,“ stojí v náborové reklamě na řidiče.

Internetový obchod očekává, že program „nakopne“ ekonomickou aktivitu lidí, kteří z různých důvodů nemohou normálně pracovat. Amazon v této souvislosti cituje Centrum pro ekonomický a byznysový výzkum (CEBR), podle kterého by 68 procent lidí bez zaměstnání začalo pracovat, kdyby mohli pracovat flexibilně.

Autor studie a ředitel CEBR Oliver Hogan tvrdí, že služba by mohla zvýšit potenciál britské ekonomiky využitím zdrojů, které nejsou schopná tradiční zaměstnavatelská schémata pojmout. „Využije se kapacita, která by jinak zůstala nevytěžená,“ vysvětluje Hogan. „Amazon využije času těchto pracovníků, aniž by ho ubíral někomu jinému. Není tu žádné „něco za něco“,“ dodal.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.