Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Amazon: Můžeme prodat osobní data

aktualizováno 
Čísla kreditních karet, údaje o měsíčních výdajích, adresy, telefonní čísla nebo spotřebitelské preference - tyto podrobné informace o zákaznících představují nejcennější část majetku internetových společností. Data získaná z objednávek a sledováním nákupů klientů se tak mohou stát předmětem výnosného obchodu, pro který se nejnověji snaží vytvořit podmínky i jeden z předních internetových obchodníků a největší webový knihkupec Amazon.com.

Ten pozměnil obchodní podmínky a své uživatele upozorňuje, že informace od nich získané považuje za firemní majetek, který může být prodán.

„S tím, jak se vyvíjí naše podnikání, můžeme koupit či prodat část obchodů nebo majetku. Během těchto transakcí jsou údaje o zákaznících částí převáděného obchodního majetku,“ píše se v prohlášení. „V nepravděpodobném případě převzetí Amazon.com jinou firmou budou tyto údaje součástí převáděného majetku,“ pokračuje dokument, který zástupci Amazonu blíže nekomentovali.

V souvislosti s nedávnými informacemi o špatné finanční situaci Amazonu se objevily názory, že tak internetový prodejce připravuje odprodej svých aktiv. „Dosud firma přebírala ostatní a během své pětileté existence žádné podobné ustanovení nepotřebovala. Je to hledání si cestičky k vyřešení finančních problémů,“ tvrdí Jiří Donát z poradenské společnosti Deloitte & Touche.

I kdyby se však někdy v budoucnu Amazon rozhodl svou databázi s 22,5 milionu zákazníků někomu prodat, zřejmě by se tento krok neobešel bez právníků.
Obdobný úmysl totiž v létě přivedl k soudu společnost Toysmart.com. Tento webový obchodník s hračkami, který v květnu zkrachoval, nabízel po svém bankrotu zákaznickou databázi dokonce v novinových inzerátech i přes předchozí ujišťování, že „osobní informace se nikdy nedostanou třetím stranám“. K soudu jej pohnala federální obchodní komise, k níž se přidali i prokurátoři z 45 států USA.

Toysmart nakonec s komisí dosáhl dohody, která umožňovala prodej dat v případě, že kupující bude z obdobného oboru a bude dodržovat bezpečnostní záruky dané Toysmartem. Soud však konečné rozhodnutí o databázi s 250 tisíci klientů odložil, neboť se zatím neobjevil zájemce, který by dané požadavky splňoval.

Informace o zákaznících umožňují zasílat cílené obchodní nabídky šité na míru podle příjmů, sociálních podmínek či zálib. Řadu údajů o sobě ovšem zanechávají internetoví uživatelé, i když po síti jen surfují - odkud a jak jsou připojeni nebo jaký používají prohlížeč. Tyto informace se využívají při plánování internetové reklamy. „Všechno se děje na základě IP adres, tedy určitých charakteristických skupin čísel. Nevíme, kdo se za těmito čísly skrývá, ani se tyto údaje nezaznamenávají,“ říká Michal Krejčí z mediální agentury ARBOmedia.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příliš výjimek a chyby úředníků, kritizuje NKÚ správu daní z příjmů

Správa daně z příjmů fyzických osob je nepřehledná a složitá pro plátce i úřady. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), jejíž výsledky v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.