Amazon: Můžeme prodat osobní data

Čísla kreditních karet, údaje o měsíčních výdajích, adresy, telefonní čísla nebo spotřebitelské preference - tyto podrobné informace o zákaznících představují nejcennější část majetku internetových společností. Data získaná z objednávek a sledováním nákupů klientů se tak mohou stát předmětem výnosného obchodu, pro který se nejnověji snaží vytvořit podmínky i jeden z předních internetových obchodníků a největší webový knihkupec Amazon.com.

Ten pozměnil obchodní podmínky a své uživatele upozorňuje, že informace od nich získané považuje za firemní majetek, který může být prodán.

„S tím, jak se vyvíjí naše podnikání, můžeme koupit či prodat část obchodů nebo majetku. Během těchto transakcí jsou údaje o zákaznících částí převáděného obchodního majetku,“ píše se v prohlášení. „V nepravděpodobném případě převzetí Amazon.com jinou firmou budou tyto údaje součástí převáděného majetku,“ pokračuje dokument, který zástupci Amazonu blíže nekomentovali.

V souvislosti s nedávnými informacemi o špatné finanční situaci Amazonu se objevily názory, že tak internetový prodejce připravuje odprodej svých aktiv. „Dosud firma přebírala ostatní a během své pětileté existence žádné podobné ustanovení nepotřebovala. Je to hledání si cestičky k vyřešení finančních problémů,“ tvrdí Jiří Donát z poradenské společnosti Deloitte & Touche.

I kdyby se však někdy v budoucnu Amazon rozhodl svou databázi s 22,5 milionu zákazníků někomu prodat, zřejmě by se tento krok neobešel bez právníků.
Obdobný úmysl totiž v létě přivedl k soudu společnost Toysmart.com. Tento webový obchodník s hračkami, který v květnu zkrachoval, nabízel po svém bankrotu zákaznickou databázi dokonce v novinových inzerátech i přes předchozí ujišťování, že „osobní informace se nikdy nedostanou třetím stranám“. K soudu jej pohnala federální obchodní komise, k níž se přidali i prokurátoři z 45 států USA.

Toysmart nakonec s komisí dosáhl dohody, která umožňovala prodej dat v případě, že kupující bude z obdobného oboru a bude dodržovat bezpečnostní záruky dané Toysmartem. Soud však konečné rozhodnutí o databázi s 250 tisíci klientů odložil, neboť se zatím neobjevil zájemce, který by dané požadavky splňoval.

Informace o zákaznících umožňují zasílat cílené obchodní nabídky šité na míru podle příjmů, sociálních podmínek či zálib. Řadu údajů o sobě ovšem zanechávají internetoví uživatelé, i když po síti jen surfují - odkud a jak jsou připojeni nebo jaký používají prohlížeč. Tyto informace se využívají při plánování internetové reklamy. „Všechno se děje na základě IP adres, tedy určitých charakteristických skupin čísel. Nevíme, kdo se za těmito čísly skrývá, ani se tyto údaje nezaznamenávají,“ říká Michal Krejčí z mediální agentury ARBOmedia.

, ,